nieuws

Lutosa leert Chinezen aardappelen eten

nieuws
De Chinezen lepelen steeds meer Belgische patatten op, een product waarmee het Belgische familiebedrijf Lutosa in ijltempo de Chinese markt verovert. "Het succes is zo groot, dat we in China een verpakkingsafdeling gaan opzetten", zegt gedelegeerd bestuurder Guy Van den Broeke. Het gaat om een investering van 3,5 miljoen euro.
7 december 2005  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:55
De Chinezen lepelen steeds meer Belgische patatten op, een product waarmee het Belgische familiebedrijf Lutosa in ijltempo de Chinese markt verovert. "Het succes is zo groot, dat we in China een verpakkingsafdeling gaan opzetten", zegt gedelegeerd bestuurder Guy Van den Broeke. Het gaat om een investering van 3,5 miljoen euro.

Het Chinese succesproduct van Lutosa bestaat uit een potje met 50 gram diepvriespuree. "Bedoeling is dat je het potje opwarmt in de microgolfoven, het bijgeleverde sausje erdoor mengt en dat als tussendoortje uitlepelt met het bijgeleverde lepeltje", legt Guy Van den Broeke uit, samen met broer Luc gedelegeerd bestuurder van Lutosa.

"De diepvriespuree komt uit onze fabrieken in België en wordt - om de transportkosten te drukken - in bulk richting Azië verscheept", vervolgt Van den Broeke. "In China werd de puree tot nu toe door een lokaal bedrijf in potjes gedaan. Maar door het succes gaan we nu zelf een verpakkingsfabriek in China opzetten, mogelijk om in een tweede fase ook nog andere aardappelproducten te verpakken. Want ze willen hun aardappelproducten zoals bijvoorbeeld diepvrieskroketten daar in veel kleinere porties. Soms zelfs maar 150 gram".

De Potato puree with chicken sauce is geen uitvinding van Lutosa. "Het is ginder al een tijdje erg populair in fastfood-restaurants maar blijkbaar hebben de Chinezen toch liever onze diepvriespuree in plaats van de aardappelvlokken die je bij de concurrenten vindt", gist Van den Broeke. Jaar na jaar ziet hij de omzet van Lutosa in Azië met de helft groeien. "Al betekent het aandeel van Azië en het ook goed boerende Zuid-Amerika in onze totale verkoop slechts een goede 5 procent".

Het familiebedrijf Lutosa, misschien nog wel het bekendst van de slogan Schatjes van patatjes is sinds de oprichting in 1920 uitgegroeid tot één van de belangrijkste wereldspelers op het vlak van diepvriesfrieten en -kroketten. Jaarlijks brengen ze in 65 landen zo'n 280.000 ton aardappelproducten aan de man. "90 procent van de aardappelen die we daarvoor gebruiken, komt van Belgische bodem", benadrukt Van den Broeke. Het bedrijf haalde vorig jaar een omzet van 167 miljoen euro, alweer een groei met 7 procent. Dit jaar behoort zelfs een groei van 14 procent tot de mogelijkheden. Lutosa stelt in totaal 610 mensen te werk.

Lees ook: geVILT: Modern management van klassieke knollen

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek