Kwart Belgische bedrijven in financiële gevarenzone
nieuwsDe economische en financiële crisis laat duidelijk zijn sporen na. Na de bank- en verzekeringssector sijpelt de crisis meer en meer door naar alle takken van de economie. Zo blijkt uit de studie dat een kwart van de bedrijven onvoldoende liquide middelen heeft om zijn kortlopende schulden terug te betalen. Daarnaast zegt één op de drie bedrijven dat meer klanten laattijdig hun facturen betalen. Tegelijk geeft de helft van de bedrijven toe dat ze zelf overwegen om betalingen uit te stellen. Op die manier ontstaat een gevaarlijke vicieuze cirkel, met de nodige risico's voor de werkgelegenheid, zo luidt het.
Daarnaast ogen de vooruitzichten voor 2009 weinig rooskleurig. Zo zegt 36 procent van de bedrijven dat ze volgend jaar minder zullen investeren, terwijl die bedrijven ook dit jaar al minder investeerden. Bijna een kwart van de bedrijven verwacht ook een daling van de werkgelegenheid in hun onderneming. Veel bedrijven hekelen de houding van de banken. Zo zegt 36 procent dat de banken het spel sinds de subprime-crisis niet meer correct spelen. Ze klagen over het feit dat hun bank meer garanties eist of de tarieven verhoogt.
Maar bedrijven zouden ook in eigen boezem moeten kijken. De studie toont namelijk aan dat liefst 28 procent van de ondernemers de financiële situatie van de klanten niet opvolgt. Voorts blijkt dat 30 procent van de Waalse bedrijven en 13 procent van de Vlaamse bedrijven niet weet hoeveel facturen op tijd betaald worden.
De studie zet een aantal tips op een rijtje die de bedrijven kunnen helpen om de crisis te doorstaan. Zo wordt bijvoorbeeld gesuggereerd om gebruik te maken van de notionele intrestaftrek. Bedrijven kunnen ook meer cash genereren door hun liquiditeitsbeheer te verbeteren. Dat kan onder andere door een beter klantenbeheer waarbij bedrijven bijvoorbeeld sneller factureren en voorschotten vragen. Daarnaast kan men bij leveranciers kortingen afdwingen of betalingsuitstel vragen.
Voorts krijgen de bedrijven de raad om rond de tafel te gaan zitten met hun bank. Door te werken aan hun relatie met de banken, kunnen bedrijven inzicht krijgen in hun kredietrating bij de bank en kunnen ze zoeken naar mogelijkheden om die rating te verbeteren.
Bron: Belga