Kraft focust op Belgische merken
nieuwsHet voorbije decennium presteerde Kraft ondermaats buiten zijn Amerikaanse thuismarkt. Hoewel de groep wereldwijd het grootste voedingsconcern is na Nestlé, is ze zonder rekening te houden met de verkoop in de VS pas het nummer vijf. Begin 2007 trok Kraft voormalig Unileverdirecteur Sanjay Khosla aan om de zaken grondig aan te pakken. Khosla tekende een strategie uit waarbij voortaan nog slechts gefocust zou worden op vijf productcategorieën, tien markten en tien merken.
De kernmarkten van Khosla zijn China, Rusland, Brazilië, Zuidoost-Azië, Duitsland, Frankrijk, het VK, Italië, Spanje en Australië. Hoewel België bij de geografische focus uit de boot valt, is de nieuwe strategie goed nieuws voor ons land, omdat in de Belgische fabrieken van Kraft vooral producten gemaakt worden van de merken waarop Khosla wil focussen.
Kraft heeft in ons land vier vestigingen, waar samen zo'n 3.000 mensen werken. In Halle staat een belangrijke fabriek voor chocolade, waar alle producten van Côte d'Or worden gemaakt, die vandaar rechtstreeks naar 37 landen worden geëxporteerd. In Rhisnes, nabij Namen, is er een fabriek voor kaas, onder meer van het topmerk Philadelphia.
In Herentals ten slotte heeft de groep nog een chocolade- en een koekjesfabriek. Die laatste kwam eind vorig jaar in handen van Kraft, toen de groep LU overnam van Danone. De fabriek in Herentals is weliswaar de enige LU-fabriek in ons land, maar ze is wel de grootste van de groep ter wereld.(KS)
Bron: De Morgen