nieuws

Indiase boeren wijken niet voor goedkoopste auto

nieuws
De toekomst zag er mooi uit, dacht de regering van de arme Indiase staat West-Bengalen twee jaar geleden. Eén van de belangrijkste industriële groepen, Tata, ging in West-Bengalen de goedkoopste auto ter wereld produceren, de Tata Nano. Een investering van miljoenen euro's, werk voor 10.000 man. Door aanslepend boerenprotest zal de Tata Nano, de goedkoopste auto ter wereld, echter misschien niet tegen 2009 van de band rollen. Tata overweegt om te verhuizen als het geweld aanhoudt.
23 augustus 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:05
De toekomst zag er mooi uit, dacht de regering van de arme Indiase staat West-Bengalen twee jaar geleden. Eén van de belangrijkste industriële groepen, Tata, ging in West-Bengalen de goedkoopste auto ter wereld produceren, de Tata Nano. Een investering van miljoenen euro's, werk voor 10.000 man. Door aanslepend boerenprotest zal de Tata Nano, de goedkoopste auto ter wereld, echter misschien niet tegen 2009 van de band rollen. Tata overweegt om te verhuizen als het geweld aanhoudt.

De communistische regering van de deelstaat was tot de conclusie gekomen dat het beter was om jobs in de industrie te creëren dan om de arme boeren nog langer te ondersteunen. De overheid trok voluit de kaart van de auto-industrie en beloofde 400 hectare grond aan de investeerders. Dat het beloofde land in een van de vruchtbaarste gedeelten van West-Bengalen lag, zag de regering niet echt als een probleem.

De onteigende boeren zouden immers een goede prijs krijgen voor hun landbouwgrond. Met drie euro per vierkante meter betaalde Tata meer dan het dubbele van wat een chemisch bedrijf enkele jaren geleden voor de landbouwgrond gaf. De auto-industrie zou welvaart brengen en andere investeerders aantrekken. Toch lijkt het er nu op dat de Tata Nano niet tegen het einde van het jaar van de band zal rollen, omdat het bedrijf er niet in slaagt om alle beloofde terreinen in handen te krijgen.

Veel boeren willen hun grond niet afstaan, ondanks de compensatie. "Nooit zal ik mijn land afgeven", vertelt een boer aan een Indiase journalist. "Het behoort al generaties tot onze familie. Het heeft de achttien leden van mijn familie gevoed en gekleed. Hoe zal ik in de toekomst kunnen overleven?" Al ruim twee jaar voeren de boeren actie tegen de onteigeningen. Ze hebben petities gehouden, hekken van de bouwgrond aangevallen, een toonzaal van Tata vernield, wegen geblokkeerd en gevochten tegen de politie. Sommigen willen hun onteigende land terug, anderen zeggen dat ze tevergeefs op de financiële tegemoetkoming wachten.

De spanning loopt op, nu bekend is geworden dat een leider van het Save Farmland Committee donderdag onverwacht is overleden. Hij was een van de gangmakers van het protest, die altijd een vergoeding voor zijn onteigende grond heeft afgewezen omdat hij zijn landbouwgrond terug wilde. "De landbouwer is gebroken op de dag dat hij zijn grond is verloren. Hij is gestorven als gevolg van de stress", weet een van de actievoerders. De politieke partij die zich het lot van de boeren heeft aangetrokken, de Trinamool Congress Partij, heeft in het begin van de maand hardere acties aangekondigd. Zondag worden 200.000 betogers verwacht voor een massaal protest tegen Tata.

Vrijdag zei de topman van het bedrijf, Ratan Tata, dat hij overweegt om de Tatafabriek weg te trekken uit West-Bengalen. Het bedrijf heeft al 240 miljoen euro in de regio geïnvesteerd, maar heeft het gevoel dat het niet gewenst is. "Als iemand van mening is, om welke reden dan ook, dat we hier beter niet zouden zijn, dan zullen we overwegen - weliswaar met pijn in het hart - om te verhuizen", deelde Ratan Tata aan de pers mee.

De communistische regering is een spoedberaad begonnen met de Trinamool Congress Partij, die de belangen van de boeren verdedigt. Maar die eist nog altijd dat een deel van de gronden opnieuw naar de boeren gaan. Hoe langer het duurt vooraleer de partijen tot een vergelijk komen en de boeren ophouden met protesteren, hoe groter de kans is dat de Tata Nano niet tegen het einde van het jaar klaar zal zijn. Het kleine autootje van 1.700 euro, het symbool van de nieuwe economische macht van India, zal dan nog eventjes op zich laten wachten.(KS)

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek