nieuws

Grootste 2de generatie biobrandstoffabriek in Nederland

nieuws
In Nederland is eind juni de nieuwe biobrandstofinstallatie van BioMCN officieel geopend, de grootste fabriek van tweede generatie biobrandstoffen ter wereld. BioMCN is met een productiecapaciteit van 250 miljoen liter in staat om al meteen de ganse Nederlandse biobrandstoffenverplichting - minimaal 4 procent bijmenging in benzine - te vervullen.
5 juli 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:12
Lees meer over:

In Nederland is eind juni de nieuwe biobrandstofinstallatie van BioMCN officieel geopend, de grootste fabriek van tweede generatie biobrandstoffen ter wereld. BioMCN is met een productiecapaciteit van 250 miljoen liter in staat om al meteen de ganse Nederlandse biobrandstoffenverplichting - minimaal 4 procent bijmenging in benzine - te vervullen.

Voor de nieuwe biobrandstoffabriek nam BioMCN in 2006 de bestaande methanolinstallaties op het chemiepark in Delfzijl over. De toenmalige fabriek werd begin jaren '70 van de vorige eeuw gebouwd en heeft decennia lang methanol uit aardgas geproduceerd. Toen de fabriek in 2005 haar deuren moest sluiten, zagen enkele vooruitziende ondernemers hun kans schoon en besloten de fabriek nieuw leven in te blazen.

De duurzaamheid van traditionele eerste generatie biobrandstoffen is de afgelopen jaren flink onder druk komen te staan vanwege vermeende nadelige effecten zoals ontbossing en concurrentie met voedsel. De nadruk in de politieke en publieke opinie ligt meer en meer op tweede generatie biobrandstoffen die niet of veel minder aan dergelijke effecten onderhevig zijn.

Bio-methanol wordt bij BioMCN door middel van een gepatenteerd proces gemaakt van ruwe glycerine, dat is de biomassa die vrijkomt als reststroom bij het verwerken van plantaardige oliën en dierlijke vetten. Het product is een duurzaam alternatief voor fossiele brandstof.

In vergelijking tot reguliere methanol reduceert biomethanol CO2-emissies met 78 procent. Hierdoor is biomethanol geschikt om een belangrijke rol te spelen in de transitie naar duurzame transportbrandstoffen met een lage CO2-uitstoot. Dat kan door het gebruik van biomethanol als grondstof voor een zelfstandige brandstof, voor andere brandstoffen of voor brandstofadditieven.

Bron: AgriHolland

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek