Gezondheid centraal in reclamespots over voeding
nieuwsUit de studie blijkt dat de vijf meest getoonde voedselproducten op VTM, VT4, Vijftv en Vitaya zuivelproducten (26 pct), snoepgoed en koeken (13 pct), frisdranken (11 pct), chocolade (8,5 pct) en fastfood (8 pct) zijn. Bij gezonde voedingsproducten is het appeal op gezondheid meestal expliciet aanwezig, bij ongezonde vooral impliciet. Wanneer reclamemakers zich tot kinderen richten, gaat het meestal om reclame voor ongezonde voedingsproducten en wordt er nauwelijks verwezen naar het gezondheidsaspect.
Spots die zich richten op gezonde voedingsproducten zijn vooral voor volwassenen bestemd. Spots die zich richten op kinderen en volwassenen samen promoten vooral ongezonde voedinsgrpducten. Iets minder dan de helft van de spots bevatten verwijzingen naar gezondheid. De meeste onderzochte spots richten zich op vrouwelijke en mannelijke volwassenen. Als de spots zich enkel op dames richten, promoten ze vaker gezonde producten en wordt het gezondheidsaspect expliciet vermeld.(KS)
Bron: Belga