nieuws

Gentse haven krijgt zeesluis in Terneuzen

nieuws
Havenbedrijven, milieuverenigingen, havenbesturen, provinciale en lokale politici van Zeeland en Oost-Vlaanderen hebben na vijf jaar onderhandelen hun fiat gegeven voor de bouw van een zeesluis van 100.000 ton in Terneuzen. Dat is een belangrijke stap in de uiteindelijke beslissing over de sluis. Volgens de Gentse havenschepen Sas Van Rouveroij bewijst dit dat er een grensoverschrijdend draagvlak is voor het project, dat Gent onder meer toegankelijk maakt voor mammoetschepen met landbouwgrondstoffen.
5 december 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Havenbedrijven, milieuverenigingen, havenbesturen, provinciale en lokale politici van Zeeland en Oost-Vlaanderen hebben unaniem, na vijf jaar onderhandelen, hun fiat gegeven voor de bouw van een zeesluis van 100.000 ton in Terneuzen. Dat is een belangrijke stap in de uiteindelijke beslissing over de sluis. Volgens de Gentse schepen voor de Haven, Sas Van Rouveroij, bewijst dit dat er een grensoverschrijdend maatschappelijk draagvlak is voor het project.

Een nieuwe sluis is heel belangrijk voor de haven van Gent. De veertig jaar oude zeesluis is verouderd, geregeld defect en niet groot genoeg om de steeds grotere schepen richting Gent te versassen. Daardoor stagneert de trafiek in de Gentse haven. Het fiat van Stakeholders Forum moet nu onderworpen worden aan de MER-commissies van België en Nederland. Volgens insiders zou dat geen probleem mogen opleveren.

Daarna gaat het plan voor goedkeuring naar de bevoegde ministers in België en Nederland. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft gezegd nog deze legislatuur te beslissen. De nieuwe zeesluis zal 975 miljoen euro kosten, een derde meer dan gepland. De baten zijn berekend op 1,69 miljard euro. Hoeveel België betaalt, is onduidelijk. Ons land betaalde voor de oude sluis, die ook op Nederlands grondgebied ligt, 80 procent van de bouwwerken. Vermoedelijk wordt die 80-20-verdeling ook voor de nieuwe sluis gehanteerd.

De totale overslag in de Gentse haven steeg tijdens de eerste jaarhelft met 1,7 miljoen ton, dat is een stijging met 13,8 procent. Procentueel kenden vooral de landbouwproducten (+156 procent), de ruwe mineralen en bouwmaterialen (+44,6 procent) en meststoffen (+33,3 procent) een sterke stijging van de overslag. Eenmaal de zeesluis in Terneuzen er is, wordt ook Gent bereikbaar voor mammoetschepen met landbouwgrondstoffen.(KS)

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek