Fusie Arla en DMK brengt Europese zuivelreus een stap dichterbij
nieuwsDe Duitse DMK Group en de internationale zuivelcoöperatie Arla Foods, waarbij ook een honderdtal Belgische boeren zijn aangesloten, hebben een belangrijke stap gezet richting de oprichting van Europa’s grootste coöperatieve zuivelbedrijf. Melkveehouders van beide organisaties hebben de voorgenomen fusie met ruime meerderheid goedgekeurd, zo maakten de bedrijven woensdag bekend.
Door de fusie ontstaat een coöperatie die meer dan 12.000 melkveehouders verenigt. DMK, waarin ook de Nederlandse coöperatie DOC Kaas is opgenomen, verwerkt jaarlijks 5,3 miljard kilo melk en telt ongeveer 4.600 leden in Nederland en Duitsland. Arla brengt daar 13,7 miljard kilo melk en 7.600 leden uit Denemarken, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en België bij. In België telt de Deense coöperatie volgens insiders tussen de 100 en 200 leden.
Samen realiseren de twee bedrijven een jaaromzet van bijna 19 miljard euro en stellen ze zo’n 28.700 mensen te werk. Ter vergelijking: FrieslandCampina en Milcobel, die eveneens fusieplannen hebben, zouden samen op een omzet van ongeveer 14 miljard euro uitkomen.
In een gezamenlijk persbericht stellen DMK en Arla: “De fusie brengt het internationale bereik en de expertise van Arla samen met de sterke, gediversifieerde productportefeuille en knowhow van DMK Group.”
De Europese Commissie moet de fusieplannen nog goedkeuren, een proces dat volgens DMK mogelijk tot maart volgend jaar zal duren. Tot die tijd blijven de twee bedrijven afzonderlijk opereren.
Meer dan 100 leveranciers in België
De Vlaamse melkveehouder Ton van den Broek uit Merksplas levert al enkele jaren melk aan Arla, nadat hij overstapte van Milcobel. Hij reageert positief op de aangekondigde fusie: “Dit is goed nieuws. Arla kan daardoor in nieuwe segmenten actief worden en de melk beter valoriseren. Dat zal de melkprijs op langere termijn alleen maar ten goede komen.”
Van den Broek is nu al een tevreden leverancier: “Arla biedt een zeer concurrerende melkprijs en legt de nadruk op veel eigen vermogen.” Daarnaast stimuleert de Deense zuivelcoöperatie haar Belgische leveranciers om hun bedrijfsvoering te verbeteren. “We krijgen regelmatig bedrijfseconomisch advies, bijvoorbeeld over het beperken van hittestress, het gebruik van ventilatoren of het optimaliseren van het rantsoen. Wie hierin vooruitgang boekt, krijgt daarvoor punten. Via dat puntensysteem wordt de melk uiteindelijk ook beter betaald.”
Consolidatie in zuivelland
De fusie kadert in een bredere consolidatietrend binnen de Europese zuivelindustrie. Eerder kondigde Milcobel al zijn voornemen aan om te fuseren met het Nederlandse FrieslandCampina, om zo de concurrentiepositie te versterken en meer meerwaarde te creëren voor de geleverde melk.
Die fusiedrang is mede ingegeven door de druk op de Europese melkveestapel. Strengere milieu- en klimaatwetgeving remt de melkproductie af. Een daling in het aanbod leidt tot onbenutte verwerkingscapaciteit en drukt de rentabiliteit van zuivelbedrijven.
