Franse boeren en verwerkers verliezen marge aan handel
nieuwsLandbouwers hebben in Frankrijk de afgelopen tien jaar flink aan marge ingeleverd. Voor verse melk en boter hebben de grote supermarkten hun aandeel in de verkoopprijs sinds 2000 verdubbeld ten koste van de melkveehouders. Bij varkensvlees ving de producent tien jaar geleden nog 45 procent van de winkelprijs, inmiddels is dat 36 procent. Dat staat in een rapport van het Franse prijzenobservatorium.
Het 'observatoire des prix et des marges' is de organisatie die in Frankrijk waakt over de prijzen van consumptiegoederen, brandstof en voeding en over de marges die elke schakel in de keten maakt. Voor voedingsmiddelen is de voornaamste conclusie dat de afgelopen tien jaar de rollen volledig zijn omgedraaid, met de supermarkten als grote winnaars en de producenten en verwerkende industrie als verliezers.
Het duidelijkste voorbeeld is melk, waar de handelaars kans hebben gezien hun marge te verdubbelen. Voor vlees pakt de handel nu meer dan de helft van de winkelprijs terwijl dat een jaar of tien geleden net iets meer dan een derde was. Die evolutie is vooral ten koste gegaan van de veehouders, terwijl daarnaast ook de zuivel- en vleesverwerkende industrie terrein moest prijsgeven. Ook voor groenten en fruit verruimde de handel zijn marge. Opvallende uitzondering zijn de in Frankrijk erg populaire yoghurts en andere zuiveltoetjes. Daar hebben de supermarkten zelfs wat ingeleverd ten gunste van hun leveranciers, wat waarschijnlijk te danken is aan de sterke marktpositie van bedrijven als Danone.
De Franse minister voor Landbouw Bruno Le Maire spreekt van "buitensporige marges die door de grote warenhuisketens op sommige voedingsmiddelen worden genomen". Daardoor worden volgens hem zowel de consument als de producent benadeeld. Le Maire vraagt meer transparantie en wil daarom dat handelaars meer informatie geven over hun feitelijke marges. Hij hoopt ook dat producenten, voedingsindustrie en handelaars de "cultuur van voortdurend conflict achter zich kunnen laten".
Meer info: Observatoire des prix et des marges
Bron: |
In samenwerking met: agd.media