nieuws

Europese Rekenkamer vindt GLB-voorstellen te complex

nieuws
De Europese Rekenkamer vindt de hervormingsvoorstellen van de Europese Commissie voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid nog steeds "te complex". Bovendien blijft het risico bestaan op landbouwsubsidies voor begunstigden met veel grond die echter niet "actief" aan landbouw doen. Ook zouden de voorgestelde maatregelen "een buitensporige administratieve last” inhouden.
17 april 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:18
Lees meer over:

De Europese Rekenkamer vindt de hervormingsvoorstellen van de Europese Commissie voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid "te complex". Bovendien blijft het risico bestaan op landbouwsubsidies voor begunstigden met veel grond die echter niet "actief" aan landbouw doen. Ook zouden de voorgestelde maatregelen "een buitensporige administratieve last" inhouden.

Europa sleutelt momenteel volop aan het gemeenschappelijk landbouwbeleid. Het hervormingsvoorstel van de Commissie dat nu op tafel ligt, gaat echter niet ver genoeg voor de Europese Rekenkamer. Zo blijft ook het hertekende juridisch kader voor de Rekenkamer "te complex", met bijvoorbeeld zes afzonderlijke lagen van regelgeving voor plattelandsontwikkeling.

Ook de cross compliance, de naleving van de randvoorwaarden, noemt de Rekenkamer een voorbeeld van te complexe regelgeving. "Door die complexiteit blijft het beleid erg moeilijk te beheren voor de autoriteiten, betaalorganen en de landbouwers zelf", staat in het advies te lezen. De Rekenkamer verwacht dat de hervorming een kostenverhoging van 15 procent zal inhouden voor de lidstaten.

Bovendien probeert de Commissie de rechtstreekse betalingen en subsidies dan wel evenwichtiger te verdelen, toch blijft volgens de Rekenkamer het risico bestaan dat het geld bij mensen terecht komt die helemaal niet aan "actieve landbouw" doen. De landbouwsubsidies voor de Britse Queen zijn in die context een vaak aangehaald voorbeeld. De Rekenkamer betwijfelt ook sterk of de voorgestelde maatregelen op doeltreffende wijze kunnen uitgevoerd worden zonder "een buitensporige administratieve last" met zich mee te brengen.

Hoewel de Commissie met haar nieuwe beleid meer wil mikken op resultaatgerichtheid, is de Rekenkamer van oordeel dat het meer gericht is op naleving dan op resultaten. "Zo zijn de doelstellingen voor rechtstreekse betalingen aan landbouwers niet beschreven, net zo min als de verwachte resultaten en de impact", klinkt het. Ook de doelstellingen en verwachte resultaten van de cross compliance en van de 'vergroenende component' van de rechtstreekse betalingen zijn volgens de Rekenkamer onvoldoende beschreven.

De Rekenkamer dringt er tot slot nog op aan dat de Commissie duidelijke en ondubbelzinnige uitvoeringsverordeningen voorstelt en dat de betaalorganen voldoende tijd krijgen om procedures en systemen aan te passen. Een periode van 12 tot 24 maanden wordt daarbij naar voor geschoven. "Dat zijn noodzakelijke voorwaarden voor een doeltreffende en doelmatige uitvoering van de hervorming", alsnog de Rekenkamer.

Meer info: Advies van de Europese Rekenkamer

Bron: Eigen verslaggeving/Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek