nieuws

Een miljoen Belgische gezinnen shopt in buitenland

nieuws
Van een regelrechte prijzenoorlog tussen de supermarktketens zoals in Nederland is bij ons geen sprake. Maar de Belg wordt wel prijsbewuster en zijn klantentrouw daalt. Het marktaandeel van harddiscounters zoals Aldi en Lidl en van goedkope merkloze producten blijft toenemen. Een kwart van de Belgische huishoudens shopt jaarlijks minstens een keer in het buitenland. Ze gaan er vooral dranken inkopen, maar in de top-10 staan ook gevogelte, groenten en fruit. Alle buitenlandse aankopen samen zijn goed voor een omzet van 432 miljoen euro.
13 mei 2005  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:54
Van een regelrechte prijzenoorlog tussen de supermarktketens zoals in Nederland is bij ons geen sprake. Maar de Belg wordt wel prijsbewuster en zijn klantentrouw daalt. Het marktaandeel van harddiscounters zoals Aldi en Lidl en van goedkope merkloze producten blijft toenemen. Een kwart van de Belgische huishoudens shopt jaarlijks minstens een keer in het buitenland. Ze gaan er vooral dranken inkopen, maar in de top-10 staan ook gevogelte, groenten en fruit. Alle buitenlandse aankopen samen zijn goed voor een omzet van 432 miljoen euro.

De prijzen staan onder druk: de prijsstijgingen in de detailhandel (+1,2 procent) liggen lager dan de algemene inflatie (+2,1 procent). "Daardoor staan de winstmarges in de sector onder druk", zegt Baudouin Velge van distributiefederatie Fedis. Niettemin is de retailsector vrij tevreden over 2004. De verkochte volumes stegen met 1,7 procent en de werkgelegenheid zat licht in de lift.

Over de resultaten van dit jaar klinkt de distributiesector pessimistisch. "We vrezen een terugval. De macro-economische nulgroei in het eerste kwartaal zal ook de distributiesector treffen", zegt Velge. "We leven in een onzeker economisch klimaat", zegt Arthur Goethals (Delhaize), de nieuwe voorzitter van Fedis.

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek