Delhaize doet het behoorlijk in moeilijke tijden
nieuwsDe cijfers, die maandag werden gepresenteerd, zijn niet slecht. In het tweede kwartaal haalde de groep Delhaize een nettowinst van 116,3 miljoen euro, een stijging met 42,9 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2007 aan de actuele wisselkoersen. In 2007 waren er wel grote eenmalige financiële lasten. Over de gehele eerste helft van dit jaar ging de nettowinst tot 218,1 miljoen euro, een stijging met 13,1 procent.
Niet alle cijfers gaan in stijgende lijn. Het omzetcijfer van het tweede kwartaal daalde met 7,5 procent aan actuele wisselkoersen en de bedrijfswinst ging met 22,1 procent achteruit, maar dat bleef binnen de verwachting van de analisten en klopt met de winstwaarschuwing die Delhaize in juli zelf gaf. Dat had veel te maken met de positie van de Amerikaanse dollar, die in het tweede kwartaal tegenover de euro met ongeveer 13 procent in waarde verminderde. De Brusselse beurs reageerde aanvankelijk erg positief op de cijfers met een winst van ruim 4 procent, maar later op de dag vlakte dat af tot 1,32 procent.
Delhaize heeft een interessant programma op de langere termijn. De groep wil nog meer dan in het verleden het accent leggen op de huismerken, die overigens nu al een succes zijn. Er wordt ook flink geïnvesteerd, zeker bij de Amerikaanse keten Food Lion en in Griekenland, waar tal van winkels werden geopend na de overname van Plus Hellas. Bij Delhaize België wordt sterk geïnvesteerd in IT-projecten en -infrastructuur.
Delhaize stopt het niet onder stoelen of banken dat het huidige economische klimaat niet gunstig is voor een distributeur. De Amerikaanse winkels hadden duidelijk te kampen met een gedaald consumentenvertrouwen. De tragere economische groei speelt ook in België, waar de dalende koopkracht een dagelijks onderwerp is. Algemeen directeur Pierre-Olivier Beckers zegt dat Delhaize in die omstandigheden een juiste keuze moet maken. Consumenten plannen hun inkopen vandaag meer dan vroeger. Daarom gaat Delhaize nog meer aandacht besteden aan competitieve prijzen, terwijl die toch winstgevend moeten blijven. Volgens de topman zijn de eigen huismerken (in België de "365"-producten) van hetzelfde prijsniveau als de producten in discountwinkels als Lidl en Aldi.
Maandag werd ook meegedeeld dat de groep een nieuwe bestuurder krijgt, de Amerikaan Jack Stahl (55), de gewezen topman van het cosmeticabedrijf Revlon en voordien jarenlang een man van Coca Cola. Hij neemt de plaats in van William Roper, die in mei 2009 stopt met zijn bestuursmandaat.(KS)
Bron: Gazet van Antwerpen