De ‘Schoonste Boeren’ zijn bekend
nieuwsInagro en de provincie West-Vlaanderen investeren dit jaar opnieuw in de regionale publiekscampagne Schoon Boeren. “We zijn al aan de zesde jaargang toe”, klinkt het. “Elk jaar verhuist de campagne naar een nieuwe regio. Dit jaar zijn de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist aan de beurt.” Zes landbouwbedrijven, twee per gemeente, worden in de schijnwerpers gezet. Net als de voorbije jaren zijn er fietsroutes ontwikkeld langs de bedrijven van de Schone Boeren.
Met de campagne Schoon Boeren willen Inagro en de provincie West-Vlaanderen een gezicht geven aan de familiale land- en tuinbouwer die veel grote en kleine inspanningen doet voor een duurzame bedrijfsvoering. “Het authentieke verhaal van zes sociaal geëngageerde land- en tuinbouwbedrijven in de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist werkt inspirerend, niet alleen voor de consumenten, maar ook voor collega-land- en tuinbouwers”, klinkt het.
“Uitdagingen zullen er altijd zijn, maar heel wat land- en tuinbouwers hebben wel de goesting om vooruitgang te blijven boeken, met grote en kleine inspanningen”, klinkt het bij Inagro. “Daarvoor hebben ze ook ondersteuning nodig, onder meer van overheden en onderzoekscentra. Maar ook de consument speelt een belangrijke rol.”
Het komende jaar zullen zes land- en tuinbouwers hun eigen verhaal vertellen over de kleine en grote stappen die ze zetten. “De drie gemeenten waar die bedrijven gevestigd zijn – Brugge, Damme en Knokke-Heist – hebben zowel bij de voorbereiding als tijdens de campagne een sleutelrol gespeeld”, aldus Inagro. “Zij zorgen namelijk voor de lokale betrokkenheid en brengen het verhaal mee tot leven bij hun inwoners. Maar ook praktisch en organisatorisch zijn ze een onmisbare partner.”
De bedrijven werden gekozen op basis van enkele duurzaamheidscriteria, zoals dierenwelzijn, schone energie, biodiversiteit en slimme bemesting. De zes bedrijven komen uit verschillende landbouwsectoren. “Ze vormen ook een staalkaart van de land- en tuinbouw in de regio, met een gezonde mix tussen jong en ervaren, allen met dezelfde passie voor de stiel.”
In Damme werd Luc Depestel uitgeroepen tot ‘Schoonste Boer’. Samen met zijn vrouw, zoon en schoondochter bouwde hij zijn aardbeienkwekerij uit van zo’n 2.500 plantjes tot een miljoen planten. Van bij de start kozen Luc en zijn vrouw voor de rechtstreekse verkoop, de korte keten nog voor de term bestond. “We probeerden zoveel mogelijk thuis te verkopen, en dat is altijd maar gegroeid”, zegt Luc. “We hebben de andere gewassen stuk voor stuk laten vallen, totdat we in 2005 enkel nog de aardbeien overhielden.”
De naam Schoon Boeren is op diverse manieren in te vullen: netjes, proper, niet-vervuilend, maar ook mooi, letterlijk en figuurlijk. Op de aardbeienkwekerij van Luc springen ze erg voorzichtig om met water en CO2. “Vroeger druppelde het water op de grond maar dankzij de goten die we geplaatst hebben, vangen we het nu opnieuw op. Het wordt ontsmet en daarna hergebruikt en dus gaat er niets van het water verloren. Ook de CO2 wordt gerecycleerd, daarvoor hebben we een buffertank. Overdag wordt hij gevuld met de CO2 die vrijkomt uit de serre. We moeten die CO2 niet meer in de lucht uitstoten, maar kunnen hem nu terug in de serre brengen. In plaats van vloeibare CO2 aan te kopen, gebruiken we onze eigen CO2. Het is een volledig gesloten systeem.”
Leer ook de andere schone boeren kennen! Neem een kijkje op www.schoonboeren.be
Beeld: Inagro