Culinaire thema's overspoelen televisielandschap
nieuwsBij VT4 werd woensdag Keukenrebellen aan de pers gepresenteerd, een realityprogramma waarin tien jongeren in ijltempo een koksopleiding krijgen om daarna allemaal samen aan de slag te gaan in een eigen restaurant. Het is het zoveelste in een lange rij kookformats die sinds het succes van Mijn restaurant als paddenstoelen uit de grond schieten.
Het fenomeen is niet nieuw, een paar maanden na de hype rond de eerste Idool-reeks, werden we plots overstelpt door allerhande talentenjachten. En toen twee jaar geleden dansen hot werd, wou elke zichzelf respecterende televisiezender een dansprogramma in het aanbod hebben. De wildgroei aan kookprogramma's zat er dus aan te komen. Maar dat de kookprogramma's dit najaar zo massaal in de zendschema's op zouden duiken, dat had niemand verwacht.
"Het is simpel. Alles wat met eten te maken heeft, werkt", vertelt Ricus Jansegers, de afscheidsnemende gedelegeerd bestuurder van SBS Belgium, bij de presentatie van de najaarsprogrammering van VT4 en Vijftv. Een trend die Jansegers naar eigen zeggen niet had zien aankomen. "Had je me een jaar geleden voorspeld dat wij dit najaar een programma als Komen eten zouden programmeren, dan had ik dat niet geloofd".
Dat bewuste programma, waarin vier amateurkoks elkaar de loef proberen af te steken tijdens een etentje bij hen thuis, is slechts een van de kookprogramma's die bij VT4 en Vijftv in het programmaschema opduiken. Er is ook nog het al eerder aangehaalde Keukenrebellen en op Vijftv vinden we Hell's Kitchen en Kitchen Nightmares terug, twee aangekochte programma's met de Britse topchef Gordon Ramsay in de hoofdrol.
En ook bij de concurrentie zitten ze niet stil. Jeroen Meus gaat dit najaar op Canvas op zoek naar de favoriete gerechten van een aantal internationale persoonlijkheden. Vitaya heeft met Masterchef, Varken zkt school en Lekker van bij ons drie kookprogramma's op het schema staan. Bij vtm ten slotte lopen nu al Chef vs. Vlaanderen en SOS Piet en daar komt begin september nog Chef in nood bij, een programma waarin sterrenchef Luc Bellings slecht draaiende restaurants nieuw leven inblaast.
Al was het met dat laatste programma niet de bedoeling om mee op de kar van de kookhype te springen, beweert Jan Huyse, directeur van Eyeworks, het productiehuis dat Chef in nood in elkaar bokste. "We willen dat programma al drie jaar maken, maar het vinden van een geschikte chef-kok en het overtuigen van een televisiezender duurde een tijdje. De pilootaflevering van Chef in nood is trouwens in december gedraaid, nog voor er van een Mijn restaurant-hype sprake was dus".
Als Chef in nood er niet kwam om een vervolg aan het succes van Mijn restaurant te breien, waarom trekken ze bij vtm dan wel zo uitdrukkelijk de kookkaart? "Dat is een logisch gevolg van wat er in de maatschappij leeft", legt woordvoerder Mark Vanlombeek uit. "In vergelijking met een aantal jaar geleden wordt nu veel meer aandacht besteed aan alles wat met lekker eten te maken heeft. Je ziet dat in kranten, je merkt het in tijdschriften. Het is normaal dat daar op televisie wordt op ingespeeld".
Ook voor Kanaknadirecteur Stef Soetewey, die Mijn restaurant en Keukenrebellen op zijn palmares heeft staan, komt de kookhype niet als een verrassing. "Kookprogramma's doen het op internationaal vlak al een aantal jaar heel goed. Het was alleen wachten of de succesprogramma's die in grote landen scoren ook op kleinere markten aan zouden slaan. Bij Kanakna weten we trouwens nu al wat de volgende trend zal zijn. Alleen wil ik dat liever niet in de krant zien staan".
En de kijker? Zal die al die kookprogramma's wel blijven slikken? Of dreigt er een indigestie? Vanlombeek denkt van niet. "De televisiekijkers zullen sowieso niet al die programma's volgen. Het ene programma zal het beter doen dan het andere en dat zorgt automatisch voor een natuurlijke selectie".
Ook Huyse is ervan overtuigd dat niet alle culinaire programma's de felle concurrentiestrijd zullen overleven. "Kookprogramma's staan niet plots garant voor instant succes. Tijdens de dans- en talentenjachthype die we de voorbije jaren beleefden, merkte je ook dat enkel de sterke, originele formats overeind bleven". Soetewey op zijn beurt wijst op het belang van de diversificatie. "Zolang elk programma een eigen profiel en een eigen doelgroep heeft, zie ik niet echt een probleem".
Of de kookhype een lang leven zal beschoren zijn, hangt vooral af van de kijkcijfers, weet Soetewey. "Kijk naar The Block. De hele renovatie- en verbouwhype is al een aantal jaar voorbij, maar de kijkcijfers voor dat programma blijven goed en dus zijn we nu al aan reeks vijf toe".(KS)
Bron: De Morgen