nieuws

Crisischeques bezorgen Wal-Mart recordcijfers

nieuws
Wal-Mart, dat traditioneel gezien wordt als een graadmeter voor de Amerikaanse retailsector, boekte in het tweede kwartaal recordcijfers. De nettowinst steeg met 17 procent tot 2,32 miljard euro. De supermarktgigant profiteerde van de cheques die de overheid uitdeelde om de koopkrachtdaling bij de consument te compenseren. Het effect van die cheques is intussen uitgewerkt. Daarom is Wal-Mart voorzichtig voor de rest van het jaar, al verhoogt de groep de winstprognose.
19 augustus 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:04
De Amerikaanse supermarktgigant Wal-Mart heeft het voorbije kwartaal geprofiteerd van de cheques die de overheid uitdeelde om de koopkrachtdaling bij de consument te compenseren. Het effect van die cheques is intussen uitgewerkt. Daarom is Wal-Mart voorzichtig voor de rest van het jaar, al verhoogt de groep de winstprognose.

Wal-Mart, dat traditioneel gezien wordt als een graadmeter voor de Amerikaanse retailsector, boekte in het tweede kwartaal recordcijfers. De nettowinst steeg met 17 procent tot 2,32 miljard euro. Omgerekend per aandeel was er een winst van 0,87 dollar, tegen 0,72 dollar een jaar eerder. De omzet steeg met 10 procent tot 102,7 miljard dollar, de grootste groei sinds het laatste kwartaal van 2006.

De groei kreeg een duwtje dankzij het lageprijzenimago van Wal-Mart en de extra promotieacties in de winkels. Daarmee speelde de groep in op het groeiende prijsbewustzijn van de consument. Wal-Mart wist ook te profiteren van de 'stimuluscheques' die de Amerikaanse overheid in mei liet verspreiden. Ze waren bedoeld als eenmalige compensatie voor de gedaalde koopkracht. De campagne om de cheques gratis bij Wal-Mart uit te laten betalen lokte miljoenen extra klanten. Dat duwde de verkopen bij winkels die minstens een jaar geopend zijn 4,5 procent hoger. Alles samen steeg de omzet in eigen land met 8,5 procent. Internationaal was er een groei van 16,5 procent.

Ondanks de goede prestatie in het tweede kwartaal herhaalde Wal-Mart zijn waarschuwing van begin augustus dat er een groeivertraging zit aan te komen. "Als de energie- en olieprijzen stijgen en voeding en medicijnen worden duurder, dan komt er veel druk op de consument", zei Wal-Mart- topman Lee Scott. "In Puerto Rico zien we dat mensen meer sandwiches eten, in het Verenigd Koninkrijk kopen de consumenten meer privatelabelproducten. Op veel plaatsen kopen klanten goedkopere stukken vlees".

Wal-Mart verhoogde niettemin zijn winstverwachting voor het hele jaar tot 3,43 à 3,50 dollar per aandeel. Scott verklaarde ook dat hij er alle vertrouwen in heeft dat de groep goed geplaatst is om stand te houden.(KS)

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek