Colruyt verwacht 6,7 procent meer winst
nieuwsIn de eerste vijf maanden van het jaar, eindigend op eind augustus, verhoogden de Colruyt-winkels hun omzet met 10,3 procent. De Spar-organisatie groeide slechts met 1,2 procent, Dreamland met 13,23 procent, de Franse GMS-tak met 54,1 procent en Foodservice met 18,9 procent. Bij de twee laatste speelde een overname-effect.
"We zien dat de consument de knip op de beurs houdt als gevolg van de stijgende olieprijs. De prijs wordt belangrijker en de consument shopt meer. Dat is op zich goed voor ons en we zien dat aan ons marktaandeel", zei Jef Colruyt. "Toch zie je dat de mensen bewuster kopen en meer de waarde van een eurocent in de vingers hebben.''
Colruyt ziet wel een toegenomen zenuwachtigheid bij de concurrentie. Onder meer Delhaize heeft zijn prijzen doen zakken. De recentste campagne van GB, dat 500 artikelen in prijs verlaagde, maakt geen indruk op de discountgroep. "Onze marge is sindsdien nog gestegen terwijl het prijsverschil identiek bleef. Trek zelf uw conclusie", aldus Jef Colruyt. Lidl plant dan weer de introductie van meer merkartikelen. "Het zal de prijsvergelijking vergemakkelijken maar of het op lange termijn een goede zaak is voor de leveranciers is iets anders", zei Colruyt nog.
Bron: De Standaard