nieuws

Colruyt onttroont Carrefour voor het eerst in omzet

nieuws
De Colruyt-winkels hebben voor het eerst die van Carrefour Belgium in omzet ingehaald. In rendement doet Colruyt het al meer dan een decennium beter dan Carrefour Belgium maar het was wachten op het moment dat Colruyt ook in omzet Carrefour zou onttronen. Uit de omzetcijfers over de periode april tot eind juni blijkt dat het zover is en dat de 'underdog uit Halle' zich formeel marktleider mag noemen van de Belgische voedingsdistributie.
29 juli 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:04
De Colruyt-winkels hebben voor het eerst die van Carrefour Belgium in omzet ingehaald. In rendement doet Colruyt het al meer dan een decennium beter dan Carrefour Belgium maar het was wachten op het moment dat Colruyt ook in omzet Carrefour zou onttronen. Uit de omzetcijfers over de periode april tot eind juni blijkt dat het zover is en dat de 'underdog uit Halle' zich formeel marktleider mag noemen van de Belgische voedingsdistributie.

De Colruyt-winkels verhoogden de omzet met 13,2% van 1,056 miljard euro tot 1,196 miljard terwijl Carrefour Belgium 4,4% achteruitboerde tot 1,14 miljard euro. Het haasje-over is daarmee rekenkundig een feit maar in de realiteit was Colruyt al marktleider in de Belgische voedingsdistributie omdat Carrefour een grotere component niet-voeding in zijn omzet heeft.

Het haasje-over kwam er nadat Colruyt fors beter deed dan analisten hadden verwacht. De groepsomzet steeg in het eerste kwartaal dat op 30 juni afsloot met 14,7% tot 1,565 miljard euro terwijl de pure detailhandelstak het 13,2% beter deed. De sterk oplopende inflatie zorgt bij ongewijzigd volume automatisch voor groei maar Colruyt profiteert in de huidige markten vooral van zijn sterk prijsimago. Colruyt is op publicitair vlak sinds een aantal maanden ook nadrukkelijker aanwezig in de kranten met als doel nieuwe klanten aan te trekken. "Onze huidige klanten kennen ons heel goed, maar anderen kennen ons nog onvoldoende", zei commerciële man Jean-Pierre Roelands daar eerder over.

Winstcijfers maakt Colruyt in zijn kwartaalupdate niet bekend, maar Biesemans geeft wel aan dat de marge van de detailhandelsactiviteiten het voorbije kwartaal onder druk zijn gekomen. De toegenomen concurrentie maakte extra prijsinspanningen nodig en er was het effect van de hogere brandstofprijzen en de gestegen loonkosten. "Die margedruk vangen we wel op met de omzetgroei", benadrukt financieel directeur Wim Biesemans. "Zo kunnen we onze vaste kosten beter absorberen".

De sterke omzetgroei van Colruyt contrasteert scherp met de problemen van zowel Carrefour Belgium als Delhaize. Die laatste stuurde onlangs nog een winstwaarschuwing uit. En Carrefour, de grootste retailgroep van Europa, vreest een "diepe en lange wereldwijde, economische crisis waarbij de consumptie van voeding zal stagneren of zelfs dalen". Dat verklaarde voorzitter Amaury de Seze maandag tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering.

Carrefour heeft in Frankrijk en Spanje, zijn twee belangrijkste markten, last van een dalend consumentenvertrouwen. Ook in ons land heeft ze het moeilijk. Over het eerste halfjaar daalde de omzet met 3 procent tot 2,279 miljard euro. Carrefour-topman José Luis Duran voegde daaraan toe dat de Franse groep uitgaat van een winstgroei in de lijn van de omzetgroei. In het eerste halfjaar steeg de bedrijfswinst 5 procent, daarmee haalt de groep haar doelstelling om met 7 procent te groeien niet.

Het aandeel van Carrefour verloor dit jaar al een derde van zijn waarde. Een gedeeltelijke beursgang van de vastgoedactiviteiten van de groep is uitgesteld wegens het ongunstige financiële klimaat, en Duran kon gisteren niet specificeren wanneer de operatie eventueel wel kan doorgaan.(MP)

Bron: De Standaard/De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek