Carrefour zoekt steun bij politiek voor bijsturing
nieuwsHet cijfer vijf is niet helemaal onschuldig. Alhoewel heel wat van de hypermarkten het moeilijk hebben, zijn er sinds jaar en dag een vijftal waarmee het echt niet wil lukken zoals Mechelen Noord en Sint-Pieters-Leeuw. Oursin had het in zijn gesprekken met politici niet over sluitingen, maar over structurele handicaps in verband met de verschillende paritaire comités waarin de concurrenten opereren. De supermarkten van Delhaize en Colruyt vallen onder het paritair comité 202 terwijl Carrefour onder de warenhuizen valt, de 312. Een erfenis van de periode baron François Vaxelaire bij het voormalige GIB Group.
In theorie kan er tot 20 procent loonkostenverschil zitten tussen de 312 en 202. "Maar in de praktijk is er nauwelijks verschil", zegt een vakbondsafgevaardigde. "Ik begrijp het discours van Oursin niet. Hij blijft maar op diezelfde nagel slaan. Hoe dikwijls moeten we nog uitleggen dat de interne conventies bij Colruyt en Delhaize het verschil bijna hebben doen verdwijnen?" Toch lijkt bijvoorbeeld Colruyt het handiger te spelen. Zo is het administratief personeel in een aparte structuur ondergebracht. Colruyt heeft ook verhoudingsgewijs minder mensen dan Carrefour en een lagere kostenstructuur.
Op een ogenblik dat de Belgische inflatie naar recente recordniveaus stijgt en via het indexmechanisme de loonkosten automatisch stijgen, blijkt Carrefour met de rug tegen de muur te staan. De kostenontsporing komt er op een ogenblik dat de keten marktaandeel blijft verliezen aan softdiscounters zoals Colruyt en harddiscounters als Aldi en Lidl. Vooral de hypermarkten doen het slecht. Volgens de vakbonden draaien 45 van de 56 hypermarkten een omzet die lager ligt dan over dezelfde periode vorig jaar. In combinatie met stijgende kosten, is er sprake van een wurggreep.
"Het zijn niet de politici die de paritaire comités kunnen aanpassen. Oursin moet met ons onderhandelen", zegt een vakbondsafgevaardigde. "Men moet de keten commercieel herlanceren en in de vorming van het personeel investeren". Zowel bij de socialistische als de christelijke vakbond heeft men er geen goed oog in. Oursin leek ook de trend van 'outsourcing' te verdedigen. Hij legde uit dat hij voor tal van essentiële functies, zoals het vullen van de rekken, geen personeel meer vindt.
"De sfeer in de winkels is slecht. Het personeel leeft van dag tot dag. De groep blijft maar klanten verliezen", zegt een vakbondsman. Ondertussen blijkt uit recente marktaandeelcijfers dat ook Delhaize, dat in het door Oursin bejubeld paritair comité 202 opereert, in de hoek staat waar de klappen vallen. Het marktaandeel in België zou sinds het begin van het jaar met circa 75 basispunten teruggevallen zijn.
De bezorgdheid over de stijgende prijzen, jaagt de klant geregeld naar winkels met een gunstig prijsimago. Onlangs maakte Delhaize bekend een tweede golf van artikelen blijvend in prijs te verlagen nadat bleek dat de eerste golf prijsverlagingen het verlies van marktaandeel niet deed stoppen. Aldi van zijn kant pakt sinds kort uit met twee promotionele folders per week terwijl het met zijn Extra-kaart in de kranten nieuwe klanten probeert te lokken.(KS)
Bron: De Standaard