nieuws

Campagnes voor voeding hebben geen bekende kop nodig

nieuws
Alle figuren die in combinatie met voeding getoond worden, zorgen voor een extra aantrekkingskracht bij de doelgroep. Het is echter niet nodig bekende gezichten te gebruiken als je bijvoorbeeld gezonde voeding wil promoten bij kinderen. Tot die conclusie kwam student Communicatiewetenschappen Tim Van Stevens tijdens het maken van zijn masterproef aan de Universiteit Antwerpen.
10 juli 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:04
Alle figuren die in combinatie met voeding getoond worden, zorgen voor een extra aantrekkingskracht bij de doelgroep. Het is echter niet nodig bekende gezichten te gebruiken als je bijvoorbeeld gezonde voeding wil promoten bij kinderen. Tot die conclusie kwam student Communicatiewetenschappen Tim Van Stevens tijdens het maken van zijn masterproef aan de Universiteit Antwerpen.

Het onderzoek is volgens Van Stevens interessant voor de overheid en socialprofitorganisaties. Ze kunnen volgens hem geld uitsparen door zelf figuren te ontwerpen, in plaats van akkoorden af te sluiten om reeds bestaande figuren te mogen gebruiken. Voor zijn onderzoek trok Van Stevens naar twee basisscholen in het Antwerpse. Hij onderwierp 57 kinderen van het eerste leerjaar aan dezelfde testen. Er werd voedsel getoond, met of zonder figuur. Daarnaast werd er ook nog eens afgewisseld tussen bekende en onbekende personages.

De resultaten waren duidelijk: met een figuurtje viel het voedsel, gezond of ongezond, bijna altijd in de smaak. De bekendheid maakte daarbij niet uit. Kinderen wilden het voedsel eten en zouden er naar eigen zeggen ook naar vragen bij hun ouders. Volgens de onderzoeker kunnen die conclusies doorgetrokken worden naar alle lagen van de bevolking en speelt afkomst of woonplaats geen enkele rol.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek