Campagnes voor voeding hebben geen bekende kop nodig
nieuwsHet onderzoek is volgens Van Stevens interessant voor de overheid en socialprofitorganisaties. Ze kunnen volgens hem geld uitsparen door zelf figuren te ontwerpen, in plaats van akkoorden af te sluiten om reeds bestaande figuren te mogen gebruiken. Voor zijn onderzoek trok Van Stevens naar twee basisscholen in het Antwerpse. Hij onderwierp 57 kinderen van het eerste leerjaar aan dezelfde testen. Er werd voedsel getoond, met of zonder figuur. Daarnaast werd er ook nog eens afgewisseld tussen bekende en onbekende personages.
De resultaten waren duidelijk: met een figuurtje viel het voedsel, gezond of ongezond, bijna altijd in de smaak. De bekendheid maakte daarbij niet uit. Kinderen wilden het voedsel eten en zouden er naar eigen zeggen ook naar vragen bij hun ouders. Volgens de onderzoeker kunnen die conclusies doorgetrokken worden naar alle lagen van de bevolking en speelt afkomst of woonplaats geen enkele rol.(KS)
Bron: Belga