Campagne rond 'smiley' voor meer hygiëne in horeca
nieuwsDe 'smiley' is een groen en gestileerd lachend gezichtje met een opgestoken duim. Het label blijft drie jaar geldig. Er is echter geen verplichting om de sticker effectief te plaatsen of op te hangen. Dankzij het kwaliteitslabel kan elke consument voortaan in één oogopslag herkennen of een hotel, restaurant, frituur, bakker of gelijk welk bedrijfsrestaurant de regels met betrekking tot de voedselveiligheid respecteert.
"Door de nieuwe regels inzake traceerbaarheid, meldingsplicht en autocontrole zal de aandacht niet enkel meer uitgaan naar het materiaal en de infrastructuur, maar ook naar wat men er doet. Autocontrole is dus geen foto tonen van een proper etablissement maar eerder een goed scenario schrijven voor een film die nog netter is", zo verklaart Jan De Haes van de vzw Federatie Ho.Re.Ca Vlaanderen.
Horecazaken die een smiley willen verkrijgen dienen zich eerst de horecagids aan te schaffen, die werd opgesteld door de sector zelf en goedgekeurd door het Voedselagentschap. Op basis van die gids kunnen zij hun eigen autocontrolesysteem uitwerken. Na een positief rapport van een instelling die erkend wordt door het Voedselagentschap ontvangen zij dan een smiley en worden ze opgenomen in een databank.(KS)
Bron: Belga