Biohype blijft ondanks dalend aantal biolandbouwers
Uit een stand van zaken van de afdeling 'Monitoring en Studie' van de landbouwadministratie blijkt dat de dalende trend van de afgelopen drie jaar vooral te wijten zou zijn aan de stilgevallen vraag van de consument naar biovoeding. "Inzake de vraag van de consument is er niet echt sprake van een daling, eerder van een stagnatie", verduidelijkt Peter Haegeman van Fedis, de Belgische Federatie van Distributieondernemingen. "Dat komt vooral door de inspanningen die de 'gewone voedingsproducent' doet inzake voedselveiligheid na recente voedselcrissisen zoals de dioxinecrisis. Er wordt bovendien ook meer gecommuniceerd over voedselveiligheid".
Volgens Fedis is er momenteel sprake van een soort inhaalbeweging van de niet-biologische voedingsproducenten. "Hoewel de expliciete vraag naar producten met een biolabel 'slabakt', bestaat er zeker een markt voor biologische producten", aldus nog Haegeman. "De uitdaging voor dergelijke supermarkten bestaat er nu alleen uit om een nieuwe invalshoek te zoeken om de meer 'biogevoelige klanten' aan te trekken".
Ook BELBIOR, de Vlaamse beroepsvereniging van biologische boeren, spreekt over een stagnatie inzake biologische productie. "Op het gebied van de vraag van de consument is er echter nog steeds sprake van een weliswaar trage groei", zegt Johan Broeckx, voorzitter van BELBIOR. Toch is er volgens Broeckx een concurrentieprobleem ten opzicht van het buitenland. "De Belgische overheid hanteert strengere normen inzake biologische voeding en beschikt ook over lagere budgetten. Dat maakt het binnenlandse bioproducenten niet echt makkelijker om het hoofd te bieden aan buitenlandse invoerders van biologische producten", aldus Broeckx.
Uit de stand van zaken blijkt voorts nog dat de supermarkten goed zijn voor 71 procent van de verkoop van biologische voeding. Ondervinden zij dan geen negatieve effecten van de dalende biotrend? Bij Bioplanet, de speciale biologische winkels van Colruyt, is er alvast geen dalende vraag van de consument. "Onlangs openden we een derde Bioplanet en we hebben nog plannen voor meerdere winkels", aldus Tony De Bock van Bioplanet. "Bij ons is een constante groei van 25 procent merkbaar. Het aantal klanten en de omzet gaan in stijgende lijn", aldus nog De Bock, die nog benadrukt dat er momenteel ook absoluut geen gebrek is aan bio-leveranciers uit zowel binnen- als buitenland. "Iedereen die in België iets betekent in de bio-industrie is bij ons vertegenwoordigd", luidt het voorts nog bij Bioplanet.
Ook bij Delhaize tenslotte is er sprake van een stagnatie bij de verkoop van bioproducten. "Bij groenten en fruit mogen we zelfs nog van een stijgende vraag spreken", luidt het bij Delhaize.
Bron: Belga