Belgische week van de fair trade gaat van start

Woensdag is de Week van de Fair Trade van start gegaan. Deze jaarlijkse bewustmakingscampagne rond fair trade is een initiatief van het Trade for Development Centre van Enabel in samenwerking met de belangrijkste Belgische fairtradespelers. Tijdens de week van de Fair Trade zetten ze hun producten en projecten in de kijker. Uit cijfers van Enabel blijkt dat Belgen vorig jaar ongeveer evenveel uitgaven aan fair trade als het jaar ervoor. De meerderheid van de Belgen vindt het belangrijk om eerlijke producten te kunnen kopen, maar heeft moeite deze in de winkel te herkennen.

6 oktober 2021  – Laatste update 6 oktober 2021 11:51
Lees meer over:

In 2020 gaven Belgen gemiddeld 24,45 euro uit aan fairtradeproducten. Dat is ongeveer evenveel als het jaar ervoor (24,92 euro). In vergelijking met andere Europese landen is het bedrag dat de Belg aan fair trade spendeert eerder klein. In Luxemburg is dat 39 euro, in Zweden 46 euro. Vooral Ierland en Zwitserland deden het met respectievelijk 79 en 99 euro het best.

Fair trade is meer dan alleen koffie en bananen

Meryame Kitir - Minister van Ontwikkelingssamenwerking

Moeilijk herkenbaar

Meer dan de helft van de Belgen vindt het belangrijk anders te gaan consumeren en om fairtradeproducten te kunnen kopen. Vooral bij 55-plussers zijn eerlijke producten erg in trek. Naast lokale producten doen fairetradeproducten het trouwens bijzonder goed bij onze landgenoten. Vreemd genoeg kan toch kan maar een derde van de Belgen eerlijke producten duidelijk identificeren in de winkel.

Minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir wil daarom de toegang tot fairetradeproducten makkelijker maken."Ik geloof dat fair trade een grote rol kan spelen voor een meer sociale en ecologische maatschappij. Het is belangrijk dat eerlijke handel toegankelijker wordt gemaakt voor iedereen en dat we mensen tonen dat fair trade veel meer is dan alleen de klassieke fairtradeproducten uit andere werelddelen, zoals koffie, cacao of bananen.” voegt ze eraan toe.

Kwaliteitsvol en gezond

Fair trade evolueert voortdurend en de verbreding van fair trade is niet nieuw: het concept staat al verschillende jaren open voor lokale producenten en heel wat nieuwe initiatieven zagen intussen het levenslicht. Een voorbeeld is het label ‘Prix Juste Producteurs’, dat in 2017 werd opgestart en intussen al meer dan 77 Belgische producten certificeert.

Eerlijke handel heeft ook aansluiting gevonden bij andere bewegingen die mens en milieu voorop plaatsen, zoals de kringloopeconomie en upcycling, waardoor het zijn plek heeft verworven in sectoren als fair fashion en lifestyle. Er worden ook initiatieven genomen om kwaliteitsvolle en gezonde voeding toegankelijker te maken, zoals de coöperatieve en participatieve supermarkten Bees Coop, Vervîcoop en Coopéco, waarbij een groep coöperanten zich verenigt.

Evenementen

Tijdens de week van de Faire Trade kan je terecht op verschillende evenementen in het hele land. In Gent bijvoorbeeld, kan je tijjdens deze twintigste editie kennismaken met de mobiele koffiekar, een project waarbij langdurig werklozen worden opgeleid tot barista die fairtradekoffie zullen schenken in buurten en gemeenschappen die vaak worden vergeten.

Halle brengt dan weer verschillende doelgroepen samen om te koken en zo mekaar en fair trade te leren kennen.

In Mechelen en Antwerpen wordt met een markt, workshops en lezingen aandacht besteed aan eerlijke en duurzame mode en lifestyle, waarbij fair trade en circulaire economie samengaan en initiatieven uit alle continenten met mekaar kunnen uitwisselen.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek