nieuws

België telt nog 8.000 voedingswinkels

nieuws
De groei van de voedingswinkels vertraagde in 2007. De stijgende inflatie en de druk op de koopkracht speelden de handelaars parten. De hard discounters en de buurtwinkels wisten wel te profiteren van de situatie, en zagen hun marktaandeel stijgen. Dat blijkt uit het Voedingsuniversum 2008 van het studiebureau AC Nielsen. Voor de buurtwinkels is het de eerste groei sinds zeker 25 jaar. Ons land telde vorig jaar nog 8.017 voedingswinkels, terwijl het er in 2000 nog bijna 10.000 waren.
17 september 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:05
De groei van de voedingswinkels vertraagde in 2007. De stijgende inflatie en de druk op de koopkracht speelden de handelaars parten. De hard discounters en de buurtwinkels wisten wel te profiteren van de situatie, en zagen hun marktaandeel stijgen. Dat blijkt uit het Voedingsuniversum 2008 van het studiebureau AC Nielsen. Voor de buurtwinkels is het de eerste groei sinds zeker 25 jaar.

De omzet van de Belgische voedingswinkels steeg met 3 procent tot 20,9 miljard euro. Dat is het laagste groeicijfer sinds 2001. Enkel rond de millenniumwissel, in de moeilijke jaren 1999 en 2000, werd nog zwakker gepresteerd. Zonder rekening te houden met de inflatie was er een groei met 1,2 procent. Dat is minder dan in 2006, maar beter dan in 2005, toen er een groei in vaste prijzen van slechts 0,5 procent werd gehaald. De inflatie in 2007 was in vergelijking met de voorgaande jaren vrij normaal, al was er vanaf het vierde kwartaal wel een opvallende stijging. Die zet door in 2008. In het voorjaar werd gepiekt op niveaus die vergelijkbaar zijn met het midden van de jaren tachtig.

De druk op de koopkracht, de stijgende voedings- en energieprijzen spelen de handelaars parten. Mensen beknibbelen op hun uitgaven en vermijden verre en dure autoritjes naar de winkel. Dat speelt in het voordeel van de hard discounters en de buurtwinkels. Die profiteren ook van het kleiner worden van de gezinnen en het stijgend aantal alleenstaanden.

De hard discount zag zijn marktaandeel in 2007 stijgen van 14 tot 14,6 procent ondanks een historisch laag aantal winkelopeningen. Er kwamen 'maar' 18 verkooppunten bij, het minste sinds 1995. Aldi en Lidl pieken weliswaar in marktaandeel in Vlaanderen en Wallonië, maar verliezen in Brussel terrein. Daar doen de buurtwinkels het dan weer beter: zij zien hun marktaandeel in Brussel met 1 procentpunt stijgen tot 8 procent. In heel België is er een kleinere groei, van 5,9 tot 6,1 procent.

De groei is evenwel opmerkelijk, want het is voor het eerst in zeker 25 jaar dat de buurtwinkels nog eens een stijging kennen. De winkels met traditionele bediening blijven het moeilijk hebben, maar hun dalend aantal wordt gecompenseerd door de groei bij de kleine zelfbedieningswinkels. De grote verliezers vorig jaar waren de middelgrote supermarkten. Zij zagen hun marktaandeel dalen van 26,7 tot 26 procent, wat deels wel te verklaren is door een daling van het aantal verkooppunten met 16 eenheden. Dat heeft onder meer te maken met het omvormen van sommige winkels tot grotere of kleinere formules.

De grote supermarkten haalden een nagenoeg stabiel marktaandeel van 53,3 procent. Omdat er 14 nieuwe vestigingen bijkwamen, daalde wel het gemiddeld marktaandeel per winkelpunt. Vooral in Wallonië en Brussel scoorden de grote supermarkten minder goed. Carrefour Belgium is vooralsnog de grootste speler in ons land, maar de groep ziet al jaren zijn marktaandeel afbrokkelen. Delhaize is de tweede speler op de markt. Ook die groep heeft het moeilijk om stand te houden, terwijl soft discounter Colruyt, het nummer drie, oprukt en de hard discounters Aldi en Lidl terrein winnen.

Het aantal voedingswinkels in ons land bereikte vorig jaar een historisch laagtepunt (8.017). De grote uitzuivering lijkt wel achter de rug: de daling van het aantal verkooppunten is de kleinste in enkele jaren. Vooral rond de millenniumwissel moesten veel handelaars de deuren sluiten. In 2000 waren er nog bijna 10.000 voedingswinkels in België.(KS)

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek