nieuws

Belg winkelt bij meerdere supermarkten

nieuws
Belgen doen hun boodschappen in gemiddeld 3,7 supermarkten. De keuze voor een bepaalde supermarkt hangt in de eerste plaats af van de kwaliteit van de producten, gevolgd door prijszetting, nabijheid en assortiment. Colruyt draagt de voorkeur weg (29 procent), gevolgd door Delhaize (26 procent) en Carrefour/GB (19 procent). Aldi is het drukst bezocht, maar wordt slechts door 9 procent verkozen. Toch brengt 62 procent van de Vlamingen minstens één keer per maand een bezoek aan Aldi. Dat blijkt uit een onderzoek van InSites Consulting.
2 juli 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:04
Belgen doen hun boodschappen in gemiddeld 3,7 supermarkten. De keuze voor een bepaalde supermarkt hangt in de eerste plaats af van de kwaliteit van de producten, gevolgd door prijszetting, nabijheid en assortiment. Online boodschappen doen geniet voorlopig weinig populariteit. Dat blijkt uit een onderzoek van InSites Consulting in samenwerking met Living Tomorrow dat werd uitgevoerd bij 629 respondenten via een online bevraging.

Colruyt draagt de voorkeur weg van 29% van de respondenten, gevolgd door Delhaize (26%) en Carrefour/GB (19%). Aldi is het drukst bezocht, maar wordt slechts door 9% van de ondervraagden verkozen. Liefst 62% van de Vlamingen brengt minstens één keer per maand een bezoek aan Aldi. Voor Colruyt is dat 54%, voor AD Delhaize 34%, voor Carrefour 32% en voor Lidl 31%.

Consumenten kiezen voor een supermarkt omwille van de goede kwaliteit van de producten en maken pas daarna een keuze op basis van prijs, nabijheid of assortiment. De ondervraagden zeggen te kiezen voor Aldi en Colruyt omwille van de prijs en voor Delhaize en Carrefour/GB omwille van de productkwaliteit. De klanten hechten in mindere mate belang aan de sfeer in de supermarkt, aan productinformatie of innovaties.

Boodschappen doen via het internet blijkt nog helemaal niet ingeburgerd. Slechts 16% van de ondervraagden heeft al eens online besteld en zelf de producten afgehaald. Nauwelijks 5% heeft de bestelde producten al thuis laten leveren. Zeven op tien ondervraagden zeggen geen intentie te hebben ooit via de computer te winkelen. De meeste consumenten zijn terughoudend omdat ze thuis moeten zijn als de producten worden geleverd en omdat via online-winkelen het persoonlijk contact wegvalt.

Het merendeel (87%) van de supermarktbezoekers heeft een getrouwheidskaart, maar slechts 51% gebruikt die kaart ook bij elk bezoek aan de winkel. Weinig klanten (2%) vinden de kaart voordelig.(GL)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek