Belg geeft opnieuw meer uit aan bloemen en planten
nieuwsNa twee jaren van terugval opent de Belgische consument opnieuw de portefeuille voor bloemen en planten. Tussen juli 2024 en juni 2025 stegen de sierteeltbestedingen met 15 procent, blijkt uit een bevraging van YouGov België in opdracht van VLAM bij 6.000 huishoudens. Vooral de sterke verkoop van bomen en tuinplanten tijdens het voorjaar van 2025 zorgde voor een heropleving, nadat het uitzonderlijk slechte weer in het voorjaar van 2024 de markt tijdelijk had vertraagd.
In totaal gaven Belgen in periode juni 2024 tot juli 2025 351 miljoen euro uit aan bloemen, planten en aanverwante producten. Dat is omgerekend iets meer dan 30 euro per persoon. Daarmee ligt het niveau duidelijk hoger dan het dieptepunt van 305 miljoen euro in 2023–2024. De groei was het sterkst in Wallonië met 20 procent, terwijl Vlaanderen een stijging van 13 procent noteerde.
Snijbloemen blijven grootste omzetmaker
Bijna 70 procent van de huishoudens koopt jaarlijks bloemen of planten. Gemiddeld koopt een huishouden acht keer per jaar bloemen of planten, iets vaker dan in de voorgaande periode. Snijbloemen zijn met 31 procent van de totale bestedingen de grootste omzetmaker, waarbij gemengde boeketten het populairst zijn. Hierbij is het gemengde boeket goed voor bijna de helft van de bloemenbestedingen. De tweede plaats wordt ingenomen door het mono-boeket van tulpen (16%) dat de rozen voorbij stak. Andere belangrijke categorieën zijn bomen en tuinplanten (21%), kamerplanten (20%), bloemstukken (15%) en balkon- en perkplanten (10%).
Supermarkt marktleider
De supermarkt blijft met 36 procent het belangrijkste verkooppunt voor bloemen en planten, gevolgd door bloemenwinkels (21%) en tuincentra (16%). Hoewel de supermarkt zijn koppositie behoudt, groeide het marktaandeel niet verder.
Bestedingen afhankelijk van leeftijd en levensfase
De uitgaven aan sierteeltproducten zijn sterk leeftijdsgebonden. De 50-plussers zijn goed voor 79 procent van de markt, met vooral de 65-plussers als trouwe kopers die bijna twee derde van de totale omzet voor hun rekening nemen. Oudere alleenstaanden en welgestelde gepensioneerden besteden gemiddeld meer dan 75 euro per jaar aan bloemen en planten, terwijl gezinnen met kinderen en jonge alleenstaanden tussen de 10 en 17 euro uitgeven.
Bron: VLAM