Aanvoer en besomming krijgen klappen in Oostende
nieuwsTijdens de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg de aanvoer in de Oostendse vismijn ruim 4,1 miljoen kilogram. Dat is een daling van acht procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De hoge dieselprijs en de lage gemiddelde visprijzen verklaren de verminderde aanvoer. Als gevolg van de malaise liggen de schepen immers vaker stil.
De besomming of de waarde die de vis op de veiling haalt, nam een nog grotere duik. Tijdens het eerste semester werd er voor iets meer dan 16 miljoen euro vis verhandeld, een daling van 24 procent. "De lagere visprijzen zijn daar de oorzaak van. De gemiddelde tongprijs is met 25 procent gedaald en is verantwoordelijk voor de daling van die besomming. De tongbesomming maakt immers de helft van onze omzet uit", zegt directeur Vincent Dewaele van NV Exploitatie Vismijn Oostende. "De trend begon eind vorig jaar en zette zich tot eind juni door. De mindere cijfers hebben echter niet tot ontslagen geleid".
Vincent Dewaele ziet zelfs enkele lichtpunten. "We concentreren ons in Oostende op de aanvoer van Belgische schepen. Momenteel meren een veertigtal schepen aan. Een nog belangrijkere trend is dat de rendabiliteit van de vismijn fors gestegen is. Dat zal blijken uit de jaarcijfers die we binnenkort bekendmaken".
In Zeebrugge was de aanvoer tijdens het eerste semester goed voor 4,55 miljoen kilogram vis, nagenoeg hetzelfde volume als tijdens de eerste zes maanden van vorig jaar. De besomming liep terug tot 18,5 miljoen euro, een daling van 18 procent. In Nieuwpoort werd de voorbije zes maanden 131.864 kg vis gemijnd, een stijging van 80 procent, voor 526.000 euro, een stijging van 45 procent. Met die cijfers is Nieuwpoort de enige haven die nominale vooruitgang boekte, maar dat is relatief, want ook daar zakte de gemiddelde prijs voor een kilogram vis van 4,99 euro naar 3,99 euro.(KS)
Bron: Het Nieuwsblad