nieuws

Zeven op tien consumenten verkiezen vaccinatie biggen

nieuws
Professor Wim Verbeke van de UGent voegt met diverse studies naar consumentenreacties omtrent biggencastratie een interessante invalshoek aan de discussie over de GAIA-actie toe. “Wanneer consumenten over de praktijken geïnformeerd worden, verkiest 70 procent van de Belgen vaccinatie, 20 procent twijfelt, en slechts 10 procent zweert bij castratie”, aldus Verbeke.
8 september 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:01
Lees meer over:

Niemand kan deze week om de GAIA-campagne ‘Laat ze hangen’ heen. Professor Wim Verbeke van de UGent voegt met diverse studies naar consumentenreacties omtrent biggencastratie een interessante invalshoek aan de discussie toe. “Wanneer consumenten over de praktijken geïnformeerd worden, verkiest 70 procent van de Belgen vaccinatie, 20 procent twijfelt, en slechts 10 procent zweert bij castratie”, aldus Verbeke.

Met de campagne ‘Laat ze hangen’ mikt GAIA in de eerste plaats op bewustwording bij het brede publiek. Professor Verbeke noemt dat terecht op basis van de bevindingen van zijn onderzoeksgroep agro-voedingsmarketing en consumentengedrag. Zowat 60 procent van de Belgen heeft nooit over berengeur gehoord en nog eens 30 procent heeft er wel al eens over gehoord, maar weet niet precies wat het inhoudt. Ook de praktijk van het castreren van biggen is bij 45 procent van de Belgen helemaal onbekend. Slechts 20 procent geeft aan hiervan op de hoogte te zijn.

Het feit dat weinig consumenten vertrouwd zijn met berengeur is volgens de professor een bewijs dat de huidige praktijk van castreren zeer effectief is. Geen wonder dus dat de meerderheid van de varkenshouders nog steeds een duidelijke voorkeur heeft voor de praktijk van onverdoofde castratie, besluiten de Universiteit Gent en het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek. De helft van de Vlaamse varkenshouders is zelfs van oordeel dat onverdoofd castreren door de biggen goed verdragen wordt, aldus de studie.

Berengeur in varkensvlees zorgt niet alleen voor ontevreden consumenten en een grote kans op gemiste herhaalaankopen, maar houdt bovendien het risico in dat exportmarkten hun deuren sluiten voor Belgisch varkensvlees, terwijl de sector daar voor meer dan de helft van zijn productie van afhankelijk is. Varkenshouders zijn behoudsgezind uit vrees dat alternatieven duurder zullen uitvallen of minder effectief zullen zijn.

De GAIA-campagne beveelt vaccinatie aan als alternatief. Samen met castratie na plaatselijke verdoving dient vaccinatie zich op dit ogenblik inderdaad aan als een praktisch haalbaar en even effectief alternatief voor onverdoofde castratie. Professor Verbeke stelt vast dat de keuze tussen deze alternatieven intussen een aspect van differentiatie in de varkensvleesmarkt is geworden. Verschillende marktspelers en lastenboeken kiezen momenteel voor verdoofde castratie, terwijl andere zoals Colruyt resoluut kiezen voor vaccinatie. “Colruyt plaatst hiermee niet alleen diervriendelijker vlees in zijn rekken, maar bouwt met deze keuze ook meteen verder aan zijn imago in termen van duurzaamheid”, aldus Verbeke.

GAIA maakte overigens in het tv-programma Volt op één bekend dat ook grootwarenhuisketen Lidl volledig overschakelt op een diervriendelijk alternatief door vanaf 1 januari 2012 alleen maar vlees van intacte beren te verkopen. Dat zijn varkens die noch gecastreerd, noch gevaccineerd zijn. Voor die dieren is geurdetectie aan de slachtlijn belangrijk om te vermijden dat varkensvlees met berengeur in de winkelrekken terecht komt.

Uit het onderzoek van de UGent blijkt nog dat consumenten een uitgesproken voorkeur hebben voor vaccinatie boven fysieke castratie. Wanneer zij over de praktijken geïnformeerd worden, verkiest 70 procent van de Belgen vaccinatie, 20 procent twijfelt, en slechts 10 procent zweert bij castratie. “Door bewustwording te creëren over biggencastratie en interesse te wekken voor mogelijke alternatieven, kan de GAIA-campagne zeker een stap in de goede richting betekenen met het oog op een verbetering van het welzijn van biggen, zonder daarbij de varkenssector of de vleesconsumptie al te fel te viseren met een negatief of sensationeel verhaal,” besluit Verbeke.

Bekijk hier het debat in Volt over biggencastratie.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek