Zet jezelf in de bloemetjes op 'Vrijdag Bloemendag'
nieuwsUit cijfers van GfK Panel Service, dat een onderzoek uitvoerde in opdracht van het VLAM, blijkt dat 77 procent van de Belgen in 2002 (de cijfers voor 2003 zijn nog niet bekend) wel eens een bloemetje of een plant kocht. Het aantal Belgen dat af en toe bloemen koopt, steeg daarmee met 3 procent sinds 1999. Toch koopt men vaak bloemen om anderen te plezieren. Slechts één op drie aankopen is voor eigen gebruik. Onder de noemer "Vrijdag Bloemendag" wil het VLAM hierin verandering brengen.
Vanaf 18 februari komen er TV-spots op verschillende nationale zenders en promotiemateriaal bij de floristen en tuincentra. Vooral vrijdagen worden naar voor geschoven als de dag bij uitstek om een bloemetje in huis te halen. Het is dan immers het einde van de werkweek, met zicht op het weekend, en dan kunnen bloemen helpen om het huis gezelliger te maken, meent het VLAM.
Zo'n aankoop hoeft ook helemaal niet duur te zijn: er zijn bloemen voor elk budget. Uit cijfers blijkt ook dat het zeker niet alleen de hogere sociale klasse is die bloemen of platen koopt. Enkel bomen en tuinplanten hebben een hoger sociaal profiel. Snijbloemen en balkon- en perkplanten vertonen zelfs een hogere besteding bij de lagere sociale klasse.