nieuws

Vijf jaar lang 40.000 ton varkensmest naar Rusland

nieuws
De Vlaamse Vereniging van Varkenshouders (Veva) heeft met de Russische overheid een contract afgesloten om de komende 5 jaar jaarlijks minimum 40.000 ton varkensmest te leveren. Vandaag troepte de pers samen op het Zwaaidok van de Oostendse haven om de eerste boot met 1.800 ton dikke fractie van 29 varkenshouders te zien vertrekken. Maar het schip heeft in Engeland vertraging opgelopen en zal daardoor pas maandag koers kunnen zetten richting Kaliningrad. Enkele dagen later zou al een tweede schip volgen. "Voor verdere transporten zijn nog geen concrete afspraken gemaakt", zegt André Bracke.
24 januari 2003  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:27
De Vlaamse Vereniging van Varkenshouders (Veva) heeft met de Russische overheid een contract afgesloten om de komende 5 jaar jaarlijks minimum 40.000 ton varkensmest te leveren. Vandaag troepte de pers samen op het Zwaaidok van de Oostendse haven om de eerste boot met 1.800 ton dikke fractie van 29 varkenshouders te zien vertrekken. Maar het schip heeft in Engeland vertraging opgelopen en zal daardoor pas maandag koers kunnen zetten richting Kaliningrad.

De varkenshouders moeten hun mest eerst zelf scheiden in een dunne en dikke fractie. Vervolgens moeten ze de dikke fractie naar Oostende brengen. De mest moet wel zo behandeld zijn dat de geurhinder tot een minimum wordt herleid. Ook in de haven van Oostende zijn - op kosten van Veva - maatregelen genomen om de geuroverlast voor omwonenden te beperken.

In Kaliningrad wordt de mest overgeladen op vrachtwagens die Veva ter beschikking stelt. Vandaar wordt het goedje vervoerd naar aardappel- en graanboeren. Om de mest op een kwalitatieve manier uit te strooien heeft Veva zelfs Vlaamse mestspreiders aangevoerd.

De Russische boeren hoeven voor de mest niet te betalen. De Vlaamse varkensboeren betalen zo'n 30 euro per ton om hun mestoverschot naar Rusland te laten verschepen. Op die manier voldoen een aantal varkenshouders aan hun mestverwerkingsplicht en ontlopen ze hoge boetes. Bracke vermoedt dat het eerste schip voor Veva verlieslatend zal zijn. Maar de latere transporten zouden wel rendabel moeten zijn.

Mestbank-directeur François Stuyckens wees er op de persconferentie in Oostende op dat het verschepen van mest slechts een deeloplossing is. Mestverwerking bij ons blijft noodzakelijk. "Het hele mestprobleem op die manier oplossen zou betekenen dat we elke dag zo'n mesttransport moeten organiseren". Voor elk transport gaat de Mestbank na waarvoor de mest zal dienen en of aan de voorwaarden voldaan is.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek