"VLAM moet bijdrage leveren aan betere prijsvorming"
nieuwsDe bestuursorganen van VLAM hebben onlangs de missie en strategie van de organisatie bijgeschaafd. De promotie-instelling wil meer synergieën nastreven en nog nadrukkelijker exportmarkten prospecteren. "Vandaag twijfelen veel landbouwers aan het nut van VLAM omdat ze geconfronteerd worden met een negatieve prijsvorming. Aan de aanbodzijde willen we als landbouworganisatie werk maken van productiebeheersing, maar aan de vraagzijde verwachten we dat VLAM een betere prijsvorming in de hand werkt".
"We moeten de distributie en vooral de consument zover krijgen dat ze bij voorkeur producten van bij ons kopen. Dat is chauvinistisch, maar onze buurlanden doen het ook. Bij generieke campagnes heeft het geen zin om aan de consument te vragen om meer kaas of rundvlees te eten. Het komt er op aan dat hij meer inlandse producten koopt", zegt Adriaens. Volgens de ABS-voorzitter is de sector op de goede weg omdat in de grootwarenhuizen steeds meer producten terug te vinden zijn waarvan de Belgische origine in de verf gezet wordt.(KS)