nieuws

VLAM gaat streekproducten promoten bij horeca

nieuws
Het Vlaamse promotiebeleid voor streekproducten is anderhalf jaar oud. 23 producenten hebben in die periode het label streekproduct.be ontvangen. Ook in Europa probeert VLAM de immense achterstand tegenover landen als Frankrijk en Italië langzaam weg te werken. Om de erkende streekproducenten meer naambekendheid te bezorgen, lanceert VLAM de komende weken een campagne naar de horeca.
14 november 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:31
Het Vlaamse promotiebeleid voor streekproducten is anderhalf jaar oud. 23 producenten hebben in die periode het label streekproduct.be ontvangen. Ook in Europa probeert VLAM de immense achterstand tegenover landen als Frankrijk en Italië langzaam weg te werken. Een aantal dossiers zijn al een tijdje ingediend. Maandag werd in Sint-Genesius-Rode bekendgemaakt dat ook de Vlaamse clivia en garnaal naar een Europees label vissen.

Brussels sprouts, Belgian chocolates en misschien ook nog wat verwzijzingen naar Belgisch bier. Meer typische voedingsspecialiteiten uit ons land zijn in het buitenland niet bekend. Vlaanderen moet het tot hiertoe stellen zonder Europees erkende en gereputeerde oorsprongsbenamingen zoals Parma-ham, Roquefort en Gouda. Waar Wallonië al een Europese erkenning heeft bekomen voor vier streekproducten, hinkt Vlaanderen onmiskenbaar achterop.

In juli 2003 werd het label streekproduct.be gedeponeerd. Een werkgroep voor streekproducten binnen VLAM heeft het daaropvolgende jaar vooral gewerkt aan de concrete uitbouw van dat label en zijn toekenningsvoorwaarden. Er werd tevens een procedure met beoordelingscommissie uitgewerkt die het administratief mogelijk moet maken om Europese erkenningen te bekomen. Tegelijkertijd werden ambachtelijke producenten met een sensibiliseringscampagne warm gemaakt voor de initiatieven op zowel Vlaams als Europees niveau.

23 streekproducenten hebben intussen een Vlaams label. Voor de Vlaams-Brabantse tafeldruif, het Vlaams-Brabantse grondwitloof, de Gentse azalea en de Vlaams-Brabantse witblauw dubbeldoelrunderen is een dossier ingediend voor een Europese erkenning. Voor de Geraardsbergse mattentaart is het dossier reeds goedgekeurd en wordt spoedig de definitieve erkenning verwacht. De bieren Oude Geuze, Oude Kriek en Faro genieten nu al het label van 'Gegarandeerde Traditionele Specialiteit'. In Europa is dat één van de drie mogelijke erkenningen naast 'Beschermde Geografische Aanduiding' en 'Beschermde Oorsprongsbenaming'.

Om de erkende streekproducten meer naambekendheid te geven, start VLAM de komende maanden met een campagne naar verkooppunten en horeca. Dat zal gebeuren via de vakpers, een folder en een website waarop koks hun kunstjes met traditionele streekproducenten zullen kunnen demonstreren. In ruil krijgt de horeca verhalenbundels toegestuurd die de betrokkenheid van de consument bij de lokale voedingsspecialiteiten moet verhogen.

Meer informatie: VLAM, Jo Van Caenegem, tel 02/510 62 28.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek