VLAM gaat in 2006 'Producten van bij ons' promoten
nieuwsBijna twee derde van de financiering komt van de sector zelf via verplichte bijdragen. De Vlaamse overheid betaalt een kleine 5 miljoen euro en de EU 2,5 miljoen. Niet iedere sector spendeert evenveel geld aan generieke promotiecampagnes. Terwijl de zuivelsector een promotiefonds ophoest van 3,7 miljoen euro moet de pluimveehouderij het samen met de konijnensector rooien met een half miljoen.
Binnen VLAM werken elf sectoren met de zelf geïnde bijdragen een eigen generiek promotieprogramma uit. Er wordt in 2006 wel een horizontaal initiatief over de diverse sectoren heen opgestart: de slagzin Producten van bij ons zal als rode draad lopen doorheen alle campagnes. In een latere fase is het de bedoeling om dit concept visueel uit te werken op verkooppunten.
In de campagnes van de diverse sectoren valt op dat de rationele verkoopsargumenten steeds meer vervangen worden door emotionele belevingswaarden. In de plaats van veiligheid en traceerbaarheid worden steeds meer subjectieve productkenmerken zoals smaak onder de aandacht gebracht van de consumenten.
Die omslag wordt in min of meerdere mate gemaakt voor bijvoorbeeld varkensvlees, rundvlees, kalfsvlees en zuivelproducten. Deze koerswijziging is het logische gevolg van het toegenomen consumentenvertrouwen dat op zijn beurt het gevolg is van een kordate aanpak van de voedselveiligheid door zowel privé-sector als overheid.