nieuws

VLAM gaat in 2006 'Producten van bij ons' promoten

nieuws
Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) belandt vanaf 1 januari 2006 binnen de structuren van het beleidsdomein ‘Landbouw en visserij’. De vzw behoudt zijn privaat statuut, maar ziet wel zijn opdrachtomschrijving verruimen. Naast productpromotie is er steeds meer aandacht voor marktonderzoek. Nieuw is dat VLAM zich voor een aantal sectoren ook formeler gaat bezighouden met crisiscommunicatie. Het totale budget van de organisatie bedraagt volgend jaar ruim 21 miljoen euro.
15 december 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:32
Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) belandt vanaf 1 januari 2006 binnen de structuren van het beleidsdomein ‘Landbouw en visserij’. De vzw behoudt zijn privaat statuut, maar ziet wel zijn opdrachtomschrijving verruimen. Naast productpromotie is er steeds meer aandacht voor marktonderzoek. Nieuw is dat VLAM zich voor een aantal sectoren ook formeler gaat bezighouden met crisiscommunicatie. Het totale budget van de organisatie bedraagt volgend jaar ruim 21 miljoen euro.

Bijna twee derde van de financiering komt van de sector zelf via verplichte bijdragen. De Vlaamse overheid betaalt een kleine 5 miljoen euro en de EU 2,5 miljoen. Niet iedere sector spendeert evenveel geld aan generieke promotiecampagnes. Terwijl de zuivelsector een promotiefonds ophoest van 3,7 miljoen euro moet de pluimveehouderij het samen met de konijnensector rooien met een half miljoen.

Binnen VLAM werken elf sectoren met de zelf geïnde bijdragen een eigen generiek promotieprogramma uit. Er wordt in 2006 wel een horizontaal initiatief over de diverse sectoren heen opgestart: de slagzin ‘Producten van bij ons’ zal als rode draad lopen doorheen alle campagnes. In een latere fase is het de bedoeling om dit concept visueel uit te werken op verkooppunten.

In de campagnes van de diverse sectoren valt op dat de rationele verkoopsargumenten steeds meer vervangen worden door emotionele belevingswaarden. In de plaats van veiligheid en traceerbaarheid worden steeds meer subjectieve productkenmerken zoals smaak onder de aandacht gebracht van de consumenten.

Die omslag wordt in min of meerdere mate gemaakt voor bijvoorbeeld varkensvlees, rundvlees, kalfsvlees en zuivelproducten. Deze koerswijziging is het logische gevolg van het toegenomen consumentenvertrouwen dat op zijn beurt het gevolg is van een kordate aanpak van de voedselveiligheid door zowel privé-sector als overheid.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek