VLAM-campagne bekroond met gouden Effie Award
nieuwsDe VLAM-campagne ‘Drink nu melk voor later’ met oude en jonge dansers, heeft een positieve invloed op de melkconsumptie in Vlaanderen. “Vooral het verbruik van witte melk nam tussen 2007 en 2010 toe, en dit voor de eerste keer in decennia”, luidt het. Op 7 juni werd de campagne daarom bekroond met een gouden Effie Award.
De bekroonde campagne van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) toont een oud koppeltje dat danst op muziek “uit hun jonge tijd”. Daarna wordt een jongere getoond die, veel agressiever, danst op deuntjes van vandaag. Deze danspassen vergen duidelijk meer energie. Met de boodschap “Iedereen dans het liefst op muziek uit z’n jeugd” die daarop volgt, wordt op een ludieke manier verwezen naar de troeven van melk.
Effie-awards worden uitgereikt aan campagnes die effectief resultaat boeken. VLAM deed met het melkspotje mee aan de competitie in de categorie bewustwordingscampagnes en kaapte daarbij de hoogste prijs weg. “De campagne liep van 2007 tot 2010 en had als doel de afname te stoppen van het melkverbruik in Vlaanderen. Tijdens die periode is de melkconsumptie per Vlaamse burger met 4,8 procent gestegen. De campagne liep niet in Wallonië, waar het melkverbruik is blijven dalen (- 6%). De heropleving van het melkverbruik in Vlaanderen is met andere woorden een bewijs dat communicatie werkt”, motiveert jury-voorzitter Marc Frederix de gouden award.
De campagne 'Drink nu melk voor later' is een creatie van Duval Guillaume Brussels in opdracht van VLAM. Ze past in een meerjarenstrategie voor zuivelpromotie. VLAM richt zich daarbij in de eerste plaats naar jonge vrouwen en moeders tussen 20 en 40 jaar oud. Zij vervullen immers een voorbeeldfunctie voor hun kinderen. De campagne kwam tot stand dankzij de promotiebijdragen van alle Vlaamse melkveehouders en kon tevens rekenen op Europese co-financiering.