nieuws

Thuisverbruik verse aardappelen houdt stand

nieuws
Het thuisverbruik van verse aardappelen ging er de afgelopen vijftig jaar aanzienlijk op achteruit. De laatste vijf jaar is er echter sprake van een stabilisatie, en dit ondanks de trends naar meer buitenhuisverbruik, kant-en-klare maaltijden en snacking. Dat meldt VLAM op basis van GfK-onderzoek. De gemiddelde Belg besteedde vorig jaar ruim 28 euro aan de thuisconsumptie van verse aardappelen. Het bintje ziet zijn aandeel binnen het aangekochte volume wel dalen van 40 procent in 2001 tot nog 32 procent vorig jaar.
9 juni 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:43
Het thuisverbruik van verse aardappelen ging er de afgelopen vijftig jaar aanzienlijk op achteruit. De laatste vijf jaar is er echter sprake van een stabilisatie, en dit ondanks de trends naar meer buitenhuisverbruik, kant-en-klare maaltijden en snacking. Dat meldt VLAM op basis van GfK-onderzoek. De gemiddelde Belg besteedde vorig jaar ruim 28 euro aan de thuisconsumptie van verse aardappelen. Het bintje ziet zijn aandeel binnen het aangekochte volume wel dalen van 40 procent in 2001 tot nog 32 procent vorig jaar.

Met dat aandeel blijft het bintje nog steeds de meest aangekochte aardappelvariëteit, vóór nicola en charlotte. Deze twee variëteiten hebben een marktaandeel van respectievelijk 19 en 12 procent. Bij 21 procent van de aangekochte aardappelen was de variëteit onbekend. De overige variëteiten zijn goed voor een gezamenlijk aandeel van 16 procent. De verpakkingen van vijf kilogram zijn goed voor een volume-aandeel van 51 procent, die van 2,5 kilogram een aandeel van 19 procent. Tussen 2000 en 2006 wonnen de verpakkingen van 2,5 en 5 kilogram jaarlijks terrein, maar vorig jaar verloren ze een beetje marktaandeel.

Het segment van de verse verwerkte aardappelen is klein, maar sterk groeiend. In 2006 steeg het aangekochte volume reeds met 18 procent en vorig jaar nog eens met 13 procent tot 1,2 kilogram per capita. 45 procent van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar minstens één keer verse verwerkte aardappelen. De verwerkte diepvriesaardappelen kenden zowel in 2006 als in 2007 een forse groei in volume, respectievelijk +9,5 en +5,1 procent tot 5,6 kg per capita.

Bij een onderlinge vergelijking van de maaltijdbegeleiders blijven verse aardappelen de belangrijskte categorie met een volumeaandeel van 74 procent en een aandeel in bestedingen van 55 procent. Deze aandelen dalen, en dit vooral ten voordele van de verwerkte aardappelen. Die haalden vorig jaar een volumeaandeel van 13 procent en een bestedingsaandeel van 23 procent. Droge deegwaren en rijst hebben een volume aandeel van respectievelijk 16 en 6 procent. Het thuisverbruik van droge deegwaren gaat er globaal genomen jaarlijks op vooruit, terwijl rijst het sinds 2005 moeilijker heeft. De bereide maaltijden zetten vorig jaar hun stijgende trend door (+3,4 procent) en zijn nu goed voor 7,1 kg per capita.

Koppels kiezen eerder voor verse aardappelen dan alleenstaanden, die meer bereide maaltijden en verwerkte aardappelen kopen. Bij gezinnen met kinderen zijn verwerkte diepgevroren aardappelproducten, droge deegwaren en bereide maaltijden populairder dan bij gezinnen zonder kinderen.Het aandeel verse aardappelen staat het sterkst onder druk bij de gezonnen waar de verantwoordelijke voor aankoop jonger is dan 35 jaar.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek