Schepencollege vreest voor Wase landbouw

Het voorliggende voorstel van tweede gewestplanwijziging Sint-Niklaas-Lokeren voorziet dat de noordelijke polders omgevormd worden tot 'ecologisch waardevol agrarisch gebied'. Volgens het CVP-schepencollege van Beveren betekent dit de doodsteek voor de landbouw in deze regio.
12 september 2000  – Laatste update 4 april 2020 14:25
Het CVP-schepencollege van Beveren is niet opgetogen met het voorliggende voorstel van tweede gewestplanwijziging Sint-Niklaas-Lokeren. Die moet de havenuitbreidingsactiviteiten, met de bouw van het Deurganckdok, op het grondgebied van Doel mogelijk maken. Volgens het schepencollege brengt de gewestplanwijziging de toekomst van de landbouw in de polders in gevaar.

Het voorstel van gewestplanwijziging voorziet dat het 'agrarisch gebied met polderkarakter' in het noorden wordt omgevormd tot 'ecologisch waardevol agrarisch gebied'. Dit heeft voor gevolg dat de voorschriften van toepassing op valleigebieden in de toekomst voor de noordelijke polders zullen gelden. Het schepencollege betreurt dat niet is ingegaan op de vraag van het gemeentebestuur om het gebied opnieuw om te vormen tot agrarisch gebied.

"Dit betekent de dood van de landbouw in het gebied", reageert het schepencollege. "Deze overwinning van Agalev binnen de Vlaamse regering is een criminele daad ten aanzien van vooral de jonge boeren. De maatregel gaat de waarde van één hectare landbouwgrond doen zakken van één miljoen frank naar nog amper twee- tot driehonderdduizend frank."

Volgens het schepencollege zullen ten gevolge van de nieuwe bestemming de vruchtbare gronden natte weilanden worden, waarop de huidige akkerbouw niet meer mogelijk zal zijn. "De sector wordt voor de tweede keer 'genomen'. Eerst moesten de landbouwers grond afstaan voor de havenuitbreiding. Nu moeten ze ook nog eens grond afstaan ter compensatie aan de natuur", reageert het Beverse schepencollege.

Het heeft ook bedenkingen bij de geplande leefbaarheidsbuffer, die ten zuiden en zuidwesten van Doel zal opgetrokken worden. Het schepencollege zou graag een grafische simulatie van de 23 meter hoge buffer willen zien. "Met die leefbaarheidsbuffer wordt maar één voorwaarde uit de leefbaarheidsstudie uitgevoerd. Hij is bedoeld om de geluidshinder naar Doel toe te beperken. We hebben evenwel vragen bij het visuele effect van de buffer", luidt het scepticisme.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek