Opschudding rond nieuwe cijfers biobrandstof
nieuwsDe commissie Industrie en Energie van het Europees parlement schaarde zich in september achter de doelstelling dat het verkeer tegen 2020 voor 10 procent op biobrandstoffen moet rijden. Maar de criteria werden wel sterk aangescherpt. Zo moet tegen 2020 veertig procent van deze brandstoffen komen uit elektriciteit en waterkracht, of van biobrandstoffen van de tweede generatie. Als algemene regel bepaalden de europarlementsleden voorts dat enkel biobrandstoffen in aanmerking komen die 45 procent minder CO2 uitstoten dan fossiele brandstoffen.
De komende weken moet door overleg tussen het Europees parlement en de lidstaten een finaal standpunt uit de bus komen. Ook de nieuwe berekeningen rond biobrandstof zullen dan besproken worden, maar dat is niet naar de zin van milieugroeperingen. "Het gebrek aan transparantie die met deze cijfers gepaard gaat, zegt veel over de manier waarop de lobby van de biobrandstof erin slaagt om het debat te beïnvloeden", zegt Nusa Urbancic van de milieuorganisatie T&E.
Zelfs bij de European Biodiesel Board zijn de berekeningen over de CO2-besparing bij de productie van bio-ethanol uit suikerbiet in het verkeerde keelgat geschoten. "Daar is geen overleg aan te pas gekomen. Misschien zijn die cijfers een goed uitgangspunt, maar op langere termijn zijn ze niet bruikbaar zonder wetenschappelijke onderbouwing en input van de producenten van biobrandstof", zegt een woordvoerster.(KS)