Mobiliteitsdruk landelijke wegen noopt tot actie
nieuwsHet Vlaams Parlement keurde in 2008 een resolutie goed betreffende het onderhoud van landbouwwegen omdat de kwaliteit van deze wegen gestaag achteruit ging. Mede-initiatiefnemer Jos De Meyer (CD&V) polste bij de minister-president naar de concrete opvolging. "Sluipverkeer ontraden, maakt onderhoud goedkoper. Een plattelandsfonds, met landelijke wegen als prioriteit, is in opmaak", verklaart Kris Peeters.
In de resolutie van 2008 werd aandacht gevraagd voor de specificiteit van landbouwwegen. "Landbouwmachines worden groter en sluipverkeer en recreatief medegebruik nemen toe", verklaart De Meyer. "Aangepast onderhoud of heraanleg van de aanwezige infrastructuur vergt voor heel wat gemeenten blijvende aandacht, maar botst op de fiscale draagkracht van veel plattelandsgemeenten."
Daarom vroeg het parlement de regering om na te gaan op welke wijze plattelandsgemeenten sterker ondersteund kunnen worden bij het onderhoud, het herstel of de heraanleg van deze wegen. "Hiervoor zouden de gemeenten vanzelfsprekend ook de nodige middelen moeten krijgen, mede gesteund door de Vlaamse overheid", aldus De Meyer. Hij suggereert dat de oprichting van het plattelandsfonds een extra stimulans kan zijn voor het onderhoud van landbouwwegen.
Kris Peeters verwijst om te beginnen naar de themagroep die eind 2008 werd opgericht omtrent het (on-)eigenlijk gebruik van plattelandswegen en de aanpak van sluipverkeer. "De maatregelen die deze themagroep voorstelt, moeten resulteren in goedkoper onderhoud van plattelandswegen door het ontmoedigen van oneigenlijk gebruik van die wegen", zegt Peeters. "Hun voorstellen zijn gebundeld in een praktisch voorbeeldenboek met goede praktijken om dat oneigenlijk gebruik aan te pakken. Op basis hiervan heeft het Interbestuurlijk Plattelandsoverleg gevraagd aan minister Crevits een beleidswerkgroep op te richten om tot structurele oplossingen te komen."
Verder werd het project ‘Landbouwwegen in de Westhoek’ goedgekeurd, wat resulteerde in een gebiedsdekkende visie met betrekking tot de mobiliteit en het beheer van de landbouwwegen in de Westhoek. Een algemeen bruikbaar verkeersmodel brengt de mobiliteitsdruk op de landelijke wegen door de evoluties in de landbouwsector in kaart. "Het plan, de visie en het verkeersmodel ondersteunen gemeenten in beleidskeuzes met betrekking tot investeringen en het beheer naar landbouwwegen toe", aldus Peeters.
In samenwerking met onder meer de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) is een vervolgproject opgestart. "In vier andere Vlaamse plattelandsregio’s worden functietoekenningsplannen opgemaakt. Daarnaast zal een financiële analyse leiden tot een raming van de investeringen die plattelandsgemeenten moeten doen in functie van een optimale inrichting en beheer van hun plattelandswegen. De reeds ontwikkelde methodiek om het landbouwverkeer te simuleren, wordt verder uitgewerkt", kondigt Peeters aan.
De minister-president maakt zich sterk dat de Vlaamse overheid blijft investeren in aanleg en onderhoud van landbouwwegen, bijvoorbeeld in het kader van ruilverkavelings- en landinrichtingsprojecten. "Het decretaal ontwerp voor een plattelandsfonds wordt momenteel voorbereid", zegt Peeters. "Onderhoud en beheer van landelijke wegen zullen zeker tot de prioriteiten van dit fonds behoren."