Hoge brandstofprijs bezegelt lot van twee reders
nieuwsDe Vlaamse reders hopen al een tijdje dat Europa hen ter hulp snelt. Ze hebben nog hoop dat de inspanningen van Yves Leterme gehoor vinden bij commissaris Joe Borg. Al zijn er wel kanttekeningen. "We hebben enkel vernomen dat de minister een nieuwe vismethode vooropstelt", zegt Nicole Witgeers, vennoot van de failliete bvba Gebroeders Rammeloo. "Dit is geen oplossing. Dit zal terug een pak geld kosten aan de reder. Geef ons liever 200 goede quotadagen waarbij wij bijvoorbeeld in de zomermaanden niet gaan uitvissen omdat er in die periode toch minder vis te vangen is".
"Ook is het gek dat men telkens alle vissers in één gebied laat vissen, zoals bijvoorbeeld met de sluiting van het Bristolkanaal", aldus Witgeers. "Hierdoor brengen alle schepen dezelfde vissoort mee waardoor de prijzen natuurlijk dalen. In een periode van zo'n hoge brandstofprijzen kunnen wij dit wel missen. De prijs van de brandstof kunnen we immers niet doorrekenen in de visprijs".
Volgens Witgeers betalen de reders tegenwoordig bijna een halve euro voor een liter diesel. Per reis gaat er wel 50.000 liter door, of een goeie 5.000 liter per 24 uur. De helft van de opbrengsten gaat telkens naar de brandstof, de andere 30 procent naar het betalen van het personeel. Daarnaast zijn er nog de hoge verzekeringspremies, luidt het.