GAIA wil producten met kooieieren uit winkelrekken
nieuwsGAIA voerde woensdag in Gent actie tegen kooieieren in verwerkte producten. Leghennenhouders in Europa hebben nog tot 2012 de tijd om over te schakelen van batterijkooien naar een ander systeem. “Wij vragen dat ze kiezen voor scharrelkippen of vrije uitloop in plaats van verrijkte kooien”, luidt het. Supermarkten worden op hun beurt gevraagd om producten met kooieieren uit de rekken te weren. ABS reageert kritisch.
Met de campagne ‘Trap de kip uit de kooi’ probeert GAIA het grote publiek bewust te maken van de problematiek rond kooieieren in de verwerkende voedingsindustrie. “Ondanks het feit dat verse kooieieren grotendeels uit de winkelrekken verdwenen zijn, leven 5,5 miljoen kippen in België nog steeds in kooien. Hun eieren worden niet vers verkocht, maar verwerkt in producten zoals mayonaise, koekjes en pasta. Weinig mensen beseffen dit”, luidt het.
Daarom organiseert GAIA een ‘Tour de GAIA’ waarbij ze alle grote steden in Vlaanderen en Wallonië aandoet. Met de handtekeningen en e-mails die de organisatie zodoende verzamelt, hoopt ze steviger in haar schoenen te staan tijdens onderhandelingen met de supermarkten. “Grootwarenhuisketens hebben een belangrijke sleutel in handen. Als zij beslissen geen kooieieren meer te verwerken in hun eigen merkproducten, zal dit in belangrijke mate bijdragen tot de omschakeling van de leghennen- en eiproductiesector naar alternatieve systemen”, legt de organisatie uit.
Om die onderhandelingen voor te bereiden, liet GAIA ook een opiniepeiling uitvoeren in april 2011. Daaruit blijkt dat 83 procent van de Belgen geen kooieieren wil in koekjes en mayonaise. Bovendien is 57 procent van de ondervraagden bereid om meer te betalen voor producten met scharreleieren, eieren uit vrije uitloop of biologische eieren.
“Het argument dat eieren uit alternatieve systemen duurder zijn en dat die meerkost moet doorgerekend worden aan de consument, is met andere woorden irrelevant. Consumenten zijn immers bereid die meerkost te betalen. Daarenboven is het bestanddeel eieren in de producten zo klein, dat de prijsstijging ofwel amper voelbaar is ofwel niet doorgevoerd wordt. Dat bleek uit navraag bij de merken die al zonder kooieieren werken”, argumenteert de dierenrechtenorganisatie.
Wat de pluimveehouders betreft, benadrukt GAIA dat ze zoekt naar een win-winsituatie. “Meer dan de helft (54%) van de leghennenhouders is nog niet omgeschakeld en heeft dus nog de kans om te kiezen voor een alternatief systeem. Als de producenten garanties krijgen van supermarkten dat hun ‘alternatieve eieren’ afzet vinden ondanks hun hogere prijs, vormt dit hopelijk een stimulans.”
Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) reageert nochtans kritisch. “Scharreleieren en kooieieren kosten vandaag evenveel. Consumenten zijn dus niet zozeer bezig met het welzijn van de kippen tijdens het winkelen, maar wel met hun portefeuille. In ieder geval komt er vanuit de markt geen stimulans om over te schakelen naar een scharrelsysteem. Het is immers meer arbeidsintensief dan kooien, terwijl er geen meerprijs aan gekoppeld wordt.”
Verschillende bekende Vlamingen zullen deze week nog hun steun betuigen aan de actie van GAIA. Vandaag waren onder meer Amaryllis Temmerman en Herman Brusselmans van de partij. Samen met deze BV’s en sympathisanten wil GAIA tegen het einde van de ‘Tour’ een symbolische 2012 kilometer hebben afgelegd op haar hometrainers.