Financiële crisis heeft geen invloed op koopgedrag
nieuwsUit een bevraging bij 25.000 Belgen die Fedis tijdens het voorjaar liet uitvoeren door het trendonderzoeksbureau BeXpertise bleek dat zestig procent van onze landgenoten verwacht dat hun winkelkar met etenswaren volgend jaar duurder wordt. Anderzijds gaf 62 procent aan niet méér worst en gehakt te zullen kopen ter vervanging van duurder vlees en vis.
Ook de eigen kapitaalinvesteringen van de grote winkelketens hebben voorlopig niet te lijden onder de kredietcrisis. 18 procent van de ondervraagde leden in de halfjaarlijkse conjunctuurenquête van Fedis gaf aan meer te willen investeren tijdens de tweede jaarhelft van 2008. De crisis in de banksector heeft die intenties vooralsnog niet onderuit gehaald.
De franchisenemers hebben wel problemen. Door de huidige financiële crisis kunnen grote en middelgrote winkelketens een aantal uitbestedingen aan geranten niet doorvoeren omdat ze niet aan de nodige kredieten geraken. Om een buurtwinkel in franchise te openen, is gemiddeld 60.000 euro nodig. Het krediet daarvoor wordt dezer dagen veel minder makkelijk verstrekt. Fedis waarschuwt voor een negatieve spiraal in de distributie als deze trend zich doorzet.(KS)