Fedis heet voortaan Comeos
nieuwsFedis, de federatie voor de handel en diensten, gaat voortaan door het leven als Comeos. “De naamsverandering is een laatste stap in een lang proces waarmee de federatie zich beter aan de wereld van zijn leden aanpaste. Het woord distributie was te beperkend geworden voor de federatie die we geworden zijn. Dus verdwijnt de naam Fedis”, aldus gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.
Dertig jaar lang heeft Fedis de distributiesector in België vertegenwoordigd. “In die drie decennia is de handel ingrijpend veranderd. Waar handelaars zich vroeger concentreerden op de distributie, zijn ze gegroeid naar aanbieders van producten en diensten”, aldus Michel. Volgens hem is ook het winkellandschap razendsnel veranderd. Nu is er sprake van e-commerce, mobiele handel en zijn er ook sectoren als catering en restaurantketens.
“Er kwamen ook nieuwe uitdagingen op de handel af. Thema’s als mobiliteit, veiligheid en duurzaamheid zijn niet meer weg te denken. Waar handelaars zich 30 jaar geleden concentreerden op hun zakelijke belangen, moeten zij nu maatschappelijke verantwoordelijkheden opnemen”, klinkt het bij het nieuwe Comeos.
Omdat niemand een nieuw product in een oude verpakking aanbiedt, achtte Fedis de tijd rijp om de organisatie in een volledig nieuw kleedje te steken. “Het woord distributie is te beperkend voor de federatie die we geworden zijn en dus verdwijnt Fedis. In de plaats komt Comeos. For commerce and services.”, licht gedelegeerd bestuurder Michel toe. Samen met de naamsverandering komt er ook een nieuw logo en een nieuwe huisstijl.
De dienstverlening werd op vraag van de leden aangepast. “Bij Comeos kunnen onze leden terecht voor sterk lobbywerk met hoge toegevoegde waarde en adviezen op maat. Onze experts kennen de handel van naald tot draad. Ze combineren hun kennis over de sector met specifieke domeinen als veiligheid, sociale of fiscale wetgeving en duurzaamheid. Daardoor nemen we als Comeos een unieke plaats in als enige nationale handelsfederatie met een unieke dienstverlening”, klinkt het.
Gekoppeld aan de naamsverandering werd ook voor het eerst de Comeos Mercuriusprijs uitgereikt. Deze prijs, die de meest innovatieve winkelervaring wil belonen, werd uitgereikt aan Red Market, het nieuwe supermarktconcept van Delhaize. "Hiermee combineert Delhaize tal van innovatieve oplossingen zoals meer personeel, 100 procent selfscanning, een nieuw kassasysteem en een slimme manier om de producten te ordenen. Op die manier komt het tot een nieuw discount-winkelconcept", luidde het oordeel van de jury. De tweede prijs was voor Veritas, de derde plaats ging naar AS Adventure.