nieuws

Eén Belg op de drie kocht reeds hoevezuivel

nieuws
Meer dan een derde van de consumenten heeft al eens hoevezuivel gekocht. De Vlamingen doen het met 41 procent erg goed, gevolgd door 36 procent van de Waalse consumenten en slechts 15 procent van de Brusselaars. Dat blijkt uit een studie van het OIVO. Van diegenen die reeds hoevezuivel kochten, zegt 78 procent dat ze de voorkeur geven aan hoeveproducten, ook al kost het extra tijd om de aankoop ervan te verrichten. Anderzijds wordt het beperkte aantal verkooppunten toch als problematisch ervaren.
19 november 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:46
Meer dan een derde van de consumenten heeft al eens hoevezuivel gekocht. De Vlamingen doen het met 41 procent erg goed, gevolgd door 36 procent van de Waalse consumenten en slechts 15 procent van de Brusselaars. Dat blijkt uit een studie van het Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO).

Het hoeft niet te verbazen dat de consumenten in landelijk gebied en in kleine dorpen het vaakst hoevezuivel kopen. Opmerkelijk is wel dat de leeftijdscategorie van 18 tot 29 jaar de meeste respondenten herbergt die in het verleden al wel eens hoevezuivel hebben aangekocht. Driekwart van de consumenten koopt dit type producten op de boerderij zelf. De anderen opteren voor aankopen op de lokale markt, in een grootwarenhuis of in een gespecialiseerde zaak.

Van diegenen die reeds hoevezuivel kochten, zegt 78 procent dat ze de voorkeur geven aan hoeveproducten, ook al kost het extra tijd om de aankoop ervan te verrichten. Anderzijds wordt het beperkte aantal verkooppunten wel als problematisch ervaren, vooral dan door gezinnen met kinderen. Driekwart is bovendien van oordeel dat de hoevezuivel minder lang houdbaar is dan de zuivelproducten in de winkelrekken.

51 procent van de consumenten gaat ervan uit dat de prijzen in een hoevewinkel hoger liggen dan in de supermarkt. De perceptie over de prijs is dus een drempel, concludeert OIVO. Hetzelfde geldt voor de hygiëne. Vier consumenten op de tien denken dat het op dat vlak wel eens fout loopt met zuivelproducten die rechtstreeks bij de boer gekocht worden. De helft van de consumenten is wel vragende partij voor meer informatie op het moment van de aankoop.

Het onderzoek werd telefonisch uitgevoerd bij 632 inwoners in ons land. De foutenmarge bedraagt vier procent.(KS)

Meer informatie: Produits laitiers de ferme

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek