EU wil eigen landbouwproducten nog beter promoten
nieuwsDe Europese Commissie bedacht een nieuwe strategie om "de smaken van Europa" beter te promoten. Deze hervorming moet de landbouw- en agrovoedingssector dynamischer en concurrerender maken. Landbouwkoepel Copa-Cogeca is alvast zeer te spreken over het vernieuwde promotiebeleid dat "het bewustzijn in binnen- en buitenland vergroot omtrent de voordelen van Europese landbouwproducten".
"Instrumenten om haar landbouw‑ en voedingsproducten op zowel de Europese als de mondiale markt beter te valoriseren, geven de EU een geweldige troef in handen om de economie een krachtige impuls te geven en nieuwe mogelijkheden voor groei en werkgelegenheid aan te boren", verklaart EU-commissaris voor Landbouw en plattelandsontwikkeling Dacian Ciolos.
Ciolos belooft dat de EU de lat hoger zal leggen in haar promotiebeleid. Dat deze aanpak ambitieuzer is dan de vorige, blijkt volgens de Commissie uit de vier kerndoelstellingen waarrond het toekomstige afzetbevorderingsbeleid zal worden opgebouwd: een echte Europese meerwaarde, aantrekkelijkere programma's met een grotere impact, een eenvoudiger en efficiënter beheer en nieuwe synergieën tussen de verschillende afzetbevorderingsinstrumenten.
De Europese landbouwkoepel Copa-Cogeca vindt het vooral belangrijk dat consumenten beter geïnformeerd worden omtrent de hoge standaarden die in Europa gelden op het vlak van voedselveiligheid, plant- en diergezondheid, dierenwelzijn en milieubescherming. Dat dezelfde eisen niet gelden voor producten die geïmporteerd worden uit derde landen, is Copa-Cogeca immers een doorn in het oog.
De huidige Europese regels over voorlichting en afzetbevordering in de agrovoedingssector zijn opgesteld in de jaren '80. Ze zijn in de loop der jaren aangepast, met name naar aanleiding van de toename van het aantal kwaliteitslabels. In 2011 heeft de EU 47 miljoen euro uitgegeven aan afzetbevordering. Voor 2012 is in de begroting 55 miljoen euro voorzien.
Meer info: Promotion of EU Farm Products