nieuws

"Consument betaalt betere prijs voor goede producten"

nieuws
De samenwerking tussen de landbouwsector en de grootdistributie kan beter. Het ambachtelijke karakter van de Vlaamse landbouwproducten in combinatie met de know-how inzake marketing van de supermarkten moet wel tot extra marktkansen leiden. "Reken bovendien maar dat consumenten bereid zijn een betere prijs te betalen voor kwaliteitsproducten. Bij Colruyt stellen we dat bijvoorbeeld vast voor de Flandria-tomaat". Dat zei PR-verantwoordelijke Koen Demaesschalck donderdagnamiddag tijdens een Innovatieraad ten huize van Colruyt in Halle.
16 oktober 2003  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:28
De samenwerking tussen de landbouwsector en de grootdistributie kan beter. Het ambachtelijke karakter van de Vlaamse landbouwproducten in combinatie met de know-how inzake marketing van de supermarkten moet wel tot extra marktkansen leiden. "Reken bovendien maar dat consumenten bereid zijn een betere prijs te betalen voor kwaliteitsproducten. Bij Colruyt stellen we dat bijvoorbeeld vast voor de Flandria-tomaat". Dat zei PR-verantwoordelijke Koen Demaesschalck donderdagnamiddag tijdens een Innovatieraad ten huize van Colruyt in Halle.

In de landbouwsector wordt maar meewarig gekeken naar de prijzenslagen die de grote supermarkten onderling uitvechten. Als grondstoffenproducent vreest de boer het kind van de rekening te zijn. "Ik geef graag toe dat de onderhandelingen met onze leveranciers keihard verlopen", aldus Demaesschalck. "Maar tegelijkertijd streven we naar standvastige relaties. Op langere termijn hebben we er geen belang bij onze aanleverende boeren uit te persen".

In de vleesafdeling blijkt de lokale verankering bij Colruyt. Al het rund- en varkensvlees wordt ingekocht bij Belgische grossisten. Alleen het kippenvlees wordt deels op de kop getikt in het buitenland, met name Frankrijk. Of het echter nodig is dat Colruyt blijft hameren op die goedkoopste prijzen in plaats van op zijn kwaliteitsbeleid, wilde ethicus Dirk Lips weten. "In onze missie staat dat we kwaliteit leveren in een sobere omgeving aan de laagste prijzen met een competente en vriendelijke bediening. Mochten we zondigen tegen ons prijsprincipe, dan spelen we gegarandeerd een heleboel klanten kwijt", aldus André Van Den Bossche, directeur Vlees bij Colruyt.

Bij de distributiegigant willen ze er ook niet van horen dat de lage prijzen voor de consument in verband staan met de prijzen die de leveranciers vangen. De effciëntie in de hele bedrijfsvoering zou de agressieve prijsstrategie mogelijk maken. Zo zouden alleen al de energiebesparingen in het centrale distributiecentrum in Halle jaarlijks in de miljoenen euro's belopen. Die uitgespaarde kosten moeten alvast niet doorgerekend worden aan de klant, zo luidt het.

Op maandag 3 november leest u in geVILT meer over deze Innovatieraad en over de relatie tussen landbouw en grootdistributie.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek