nieuws

Carrefour schakelt volledig om naar scharreleieren

nieuws
Carrefour is ingegaan op de vraag van Gaia om alle verse kooi-eieren te vervangen door scharreleieren. De Franse supermarktketen was eerder al omgeschakeld voor de eieren van het eigen merk Carrefour. "We zijn verheugd dat Carrefour zijn voornemen om tijdens deze zomer volledig over te schakelen op scharreleieren heeft omgezet in de praktijk", zegt Gaia-directeur Ann De Greef. Jaarlijks verkopen Carrefour, GB en Express ruim honderd miljoen eieren, gelegd door ruim 370.000 kippen.
5 september 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:44
Carrefour is ingegaan op de vraag van Gaia om alle verse kooi-eieren te vervangen door scharreleieren. De Franse supermarktketen was eerder al omgeschakeld voor de eieren van het eigen merk Carrefour. "We zijn verheugd dat Carrefour zijn voornemen om tijdens deze zomer volledig over te schakelen op scharreleieren heeft omgezet in de praktijk", zegt Gaia-directeur Ann De Greef. Jaarlijks verkopen Carrefour, GB en Express ruim honderd miljoen eieren, gelegd door ruim 370.000 kippen.

"We hebben deze beslissing genomen omwille van het dierenwelzijn", zegt Lars Vervoort, woordvoerder van Carrefour. "Het feit dat de consument hierin meegaat maakt het makkelijker om een dergelijke stap te zetten, ook al zijn er grote operationele aanpassingen aan verbonden". De warenhuisketen verkoopt voortaan alleen nog scharreleieren, biologische eieren en eieren van vrije uitloop.

In ons land hebben al twaalf bedrijven beslist om kooi-eieren te bannen. Het gaat om Makro, Colruyt, Delhaize, Lidl, Aldi, Sodexo, Ikea, McDonald's, Quick, Carestel, Panos en Carrefour. Gaia is tevreden over het feit dat deze bedrijven het Europese verbod op klassieke legbatterijen in 2012 niet hebben afgewacht. De zogeheten verrijkte kooi zal dan nog wel toegestaan zijn, maar volgens Gaia voldoet dat type huisvesting niet aan de welzijnsnoden van de dieren.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek