Boeren kregen kwart meer voor melk van Milcobel
nieuwsHet aantal leden van Milcobel daalde over 2007 met 5 procent tot 3.620 melkveehouders. "Na een versnelling van het percentage stoppers in 2006, toen 12 procent van onze leden afvloeide, lijkt dit een terugkeer naar het normaal afvloeipercentage", zegt Buggenhout. Toen de hoge prijzen op de spotmarkt een jaar geleden de nervositeit onder melkveehouders deden toenemen, verlieten 33 leden de coöperatie. Die vertegenwoordigden ongeveer 15 miljoen liter. "Het gaat om minder dan één procent van de leden. In vergelijking met de verschuivingen bij collegas in ons land is dit een laag cijfer". In totaal overschreed Milcobel voor het eerst de kaap van één miljard liter melkaanvoer van leden en niet-leden samen. De gemiddelde jaarlevering van de leden steeg naar 273.000 liter. Het jaar ervoor was dit 245.841 liter.
De toetredingsvoorwaarden tot de coöperatie werden voor nieuwe leden versoepeld. "Omdat de zachte landing naar de afschaffing van het melkquotum blijkbaar trager zal verlopen en omdat er vorig jaar veel interesse was van jongeren, hebben we een nieuwe regeling uitgewerkt. Wanneer men zich langdurig engageert, is de inkompremie niet verloren want die wordt omgezet in kapitaal", zegt Milcobel-voorzitter Guido Veys. "Trouw kan dus evengoed verdiend worden in de toekomst als in het verleden. Het laatste wat wij willen, is een rem zijn in de ontwikkeling van onze leden".
De geconsolideerde omzet van de Milcobel Groep steeg in 2007 met 12 procent tot 770 miljoen euro. De werkmaatschappij Belgomilk realiseert meer dan de helft van de omzet. Inza ziet haar aandeel stijgen van 11 naar 12 procent. De omzet van Kaasimport Jan Dupont hield gelijke tred met de groepsomzet en blijft op 14 procent. Ysco kende in 2007 een ronduit slecht jaar en valt door omzetverlies terug van 28 naar 23 procent. "De slechte zomer van 2007 speelde ons zeker parten en ook de stijging van de zuivelprijzen en van andere grondstofprijzen hadden een negatieve impact", luidt de verklaring.
Volgens de Milcobel-directeur is de toekomstige evolutie van de zuivelprijzen nog steeds ingebed in een globale stijging van de landbouw- en voedselprijzen. Alles wijst erop dat die trend structureel is. Maar toch merken we dat sinds eind vorig jaar de prijzen naar beneden gecorrigeerd zijn en dat de markt is omgeslagen. Dit komt omdat de oplopende prijzen de melkproductie op wereldvlak hebben aangemoedigd. Bovendien hadden de Franse boeren hun quotum niet volgemolken en zij beslisten om alle resterende ruimte op drie maand tijd te benutten waardoor er een overaanbod ontstond in bepaalde regios. Daarnaast bemoeilijkt de verzwakking van de dollar de uitvoer van zuivelproducten vanuit de EU aanzienlijk. Tot slot is er voor het eerst in 40 jaar geen Europese steun meer voor de afzet van zuivelproducten", legt Buggenhout uit.
Maar het bestuur van Milcobel blijft optimistisch. "De eerste tekenen van marktstabilisatie tot zelfs herstel zijn er. De prijzen van de meeste zuivelproducten dalen niet meer, ze hebben eerder de neiging tot stijgen. We zijn dus aan het landen op een hoger niveau dan toen de stijging begon. De prijsdaling van de laatste maanden was dus niet naar af maar naar een hoger peil, overeenkomstig met de lange termijn trend", meent Patric Buggenhout. Volgens hem zal de gemiddelde melkprijs in 2008 in de buurt liggen van het gemiddelde van 2007. Ook in de Europese vergelijking zou de melkprijs van Milcobel op niveau blijven.(GL)