Biosector kiest voor ketenaanpak
nieuwsDe ketenanimatoren zijn sinds vorig jaar actief. Ze krijgen minstens drie jaar de tijd om een impuls te geven aan de samenwerking tussen marktpartijen. "Dat ketenmanagement reeds langer zijn nut aangetoond heeft, bewijst het voorbeeld van de Vlaamse biologische melkveehouderij", zegt Verbeke. "Door samenwerking en afspraken op lange termijn tussen producenten onderling en met de zuivelindustrie en de distributie werden reeds heel wat melkveehouders overtuigd om om te schakelen naar de biologische productie".
Een concreet project waar de bioketenanimatoren aan werken, is de sociale catering. "Vandaag is het aanbod van biologische maaltijden in bedrijfsrestaurants nagenoeg onbestaande. Als we hier verandering kunnen in brengen, creëren we een bijkomend afzetkanaal en bereiken we heel wat nieuwe potentiële biosconsumenten".
Zal de prijs van bioproducten geen blijvende drempel vormen in de aankoopbeslissing van prijsbewuste consumenten? "Dit is een teer punt", erkent Verbeke. "De prijs in de supermarkt zou zeker nog wat kunnen zakken door de implementatie van een rationele ketenaanpak. Maar zelfs dan zal aan de biologische productiewijze altijd een hoger prijskaartje hangen dan aan de gangbare teelt". Toch denkt de bioketenanimator straks nog veel consumenten te kunnen strikken door een betere communicatie over de authenticiteit van bioproducten.