Bijna zeven procent hogere kosten voor handel in België
nieuwsConsultancybureau AD Little heeft, in opdracht van sectorfederatie Comeos, alle factoren bekeken die de kostenstructuur van handelaars bepalen in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. In drie sectoren (supermarkten, mode en electro) blijken acht thema’s een belangrijke - meestal negatieve - invloed te hebben op de concurrentiepositie. Comeos dringt aan op maatregelen om de kosten te verlagen.
Het Witboek van de handel brengt alle elementen in kaart die de concurrentiepositie van de handelaars in vier landen bepalen. De conclusie is helder: handel drijven kost in België tot 6,8 procent méér dan in de buurlanden. Daardoor zijn de marges van Belgische handelaars kleiner, ligt de tewerkstelling lager dan ze zou kunnen zijn, en zijn Belgische winkels voor een aantal producten tot 4,5 procent duurder.
“We stellen het vast aan de resultatenrekeningen van onze handelaars: onze kosten zijn te hoog”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “En hoge kosten moet je opvangen terwijl concurrenten in de buurlanden dat niet hoeven te doen. Dat betekent besparen op de marge, de tewerkstelling, en indien zelfs die inspanningen niet volstaan, hier en daar een verhoging van de prijs aan de kassa doorvoeren.”
“Een rapport van de Nationale Bank van België bevestigt dat de marges van Belgische handelaars de kleinste zijn in de hele eurozone”, zegt Michel. “Belgen spenderen nu al 2,5 miljard euro per jaar over de grens. Hoewel het verschil aan de kassa minder groot is dan sommige studies beweren: wie verstandig shopt en bijvoorbeeld meer verse voeding en huismerken van supermarkten inslaat, kan in België net zo goedkoop inkopen als in pakweg Nederland of Frankrijk.”
Acht factoren hebben een significante impact op de kostenstructuur van de handelaar. Zeven ervan hebben een negatieve invloed waarvan er door Comeos vier als hoofdoorzaak van de malaise worden aangeduid: de arbeidskosten, het fiscale regime in België (BTW-tarieven en milieutaksen), de striktere toepassing van allerlei regels en wetten en de verschillende prijzen die leveranciers hanteren in de vier landen voor identieke producten.
Het is niet allemaal kommer en kwel in de handel. Zo wijst het Witboek uit dat de winkeldichtheid in België groter is dan in de ons omringende landen. “Meer keuze betekent meer concurrentie en scherpere prijzen”, aldus Dominique Michel. Bovendien is de graad van dienstverlening bij ons ook beter en op het vlak van voedselveiligheid zijn we resoluut de beste van de klas.”
Comeos stelt een aantal concrete actiepunten voor, die de structurele concurrentiehandicap op korte termijn moeten oplossen. De handel schuift vier prioriteiten naar voren. Het gaat om het verlagen van de arbeidskost, de fiscaliteit afstemmen op de buurlanden, geen striktere regels dan in de buurlanden inzake voedselveiligheid, prijsaanduiding of informatie. Met het oog op de verschillen in leveranciersprijzen hoopt Comeos tot slot dat de ééngemaakte Europese markt eindelijk effectief wordt gerealiseerd.
Meer info: Witboek van de handel