Beloning voor duurzaamheidsinspanningen van vissers
nieuws"Duurzaamheid is het kernwoord voor de toekomst van de Vlaamse visserij", sprak Peeters dinsdag in de veilingzaal in Zeebrugge. "Duurzaamheid is nodig voor de rentabiliteit van de ondernemingen en voor het behoud van de visbestanden. Omschakelen van boomkorvisserij naar andere visserijtechnieken is niet evident. De reders vragen zekerheid. We moeten hen daarin steunen. Nu al zijn er 29 reders die een dossier voor tussenkomst bij de omschakeling hebben ingediend", aldus de Vlaamse bewindsman.
Op korte termijn wil de minister-president de bestraffing van reders die omschakelen wegwerken. "Nu zijn er subsidies voor reders die een deel van hun motorvermogen inleveren. Maar het is onlogisch dat ze daarbij ook een deel van hun vangstmogelijkheden moeten afstaan", lichtte Peeters toe. "Op die manier kan je de ondernemers niet overtuigen. Wie zijn motor vervangt, moet in de toekomst zijn vangstquotum kunnen behouden".
Kris Peeters zei ook met klem te geloven in de toekomst van de Vlaamse visserij. "Ik zal er alles aan doen om deze sector in leven te houden", luidde het. "Ik ben blij met de positieve ingesteldheid en tevreden dat er binnen de VLAM extra middelen worden vrijgemaakt voor de promotie van eigen vissoorten. De Vlaamse consument moet weten dat de Vlaamse vis een kwaliteitproduct is".
De reders hebben alvast begrepen dat ze een duurzamere koers moeten varen. "Aanvankelijk gebeurde dat noodgedwongen omwille van de hoge brandstofprijzen, maar nu zijn de reders er meer dan ooit van overtuigd dat ze met een aantal haalbare, technische ingrepen een beter imago kunnen creëren", zegt Ben Desmyter, consulent bij de Redercentrale. "De alternatieve boomkor levert dat niet alleen minder teruggooi, minder bodemberoering, een betere viskwaliteit en minder brandstofverbruik op, maar zou ook moeten resulteren in betere prijzen".
De reders willen hun inspanningen vertaald zien naar verkoopsargumenten die de bewuste consument aanspreken. "Wij pleiten voor een strikte scheiding tussen aquacultuur en wilde visvangst", zegt Geert De Groote, reder van de Z.98. "We zullen dit jaar nog alle innovaties met betrekking tot de alternatieve boomkor bundelen zodat we er in een volgende fase een algemene score kunnen op kleven. Een vaartuig dat aan onze duurzaamheidsscore voldoet, zou zijn vis dan onder een nieuw kwaliteitslabel kunnen vermarkten", bevestigt Ben Desmyter van de Rederscentrale.(MP)