nieuws

"Belgische markt voor chips blijft groeien"

nieuws
Het verbruik van chips is de afgelopen jaren gestaag gestegen. Acht jaar geleden werd er in ons land in totaal zo'n 15.000 ton aardappelchips gegeten, vorig jaar was dat al opgelopen tot 20.000 ton. Dat blijkt uit interne marktcijfers van de Belgische fabrikant Roger & Roger, het moederbedrijf van het bekende chipsmerk Croky, die De Morgen kon inkijken.
9 juni 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:30
Het verbruik van chips is de afgelopen jaren gestaag gestegen. Acht jaar geleden werd er in ons land in totaal zo'n 15.000 ton aardappelchips gegeten, vorig jaar was dat al opgelopen tot 20.000 ton. Dat blijkt uit interne marktcijfers van de Belgische fabrikant Roger & Roger, het moederbedrijf van het bekende chipsmerk Croky, die De Morgen kon inkijken.

"Elk jaar groeit de markt voor aardappelchips met 3 tot 4 procent", zegt Hein Debever van Roger & Roger. "Acht jaar geleden lag het verbruik op ongeveer 1,5 kilogram per persoon per jaar, nu is dat 2 kilogram. Dat is echter nog niet zo veel als bij bijvoorbeeld de Britten of de Amerikanen. De gemiddelde Brit eet 4 kilogram chips per jaar, maar bij de Amerikanen ligt dat gemiddelde tussen 8 en 10 kilogram". In de Angelsaksische landen daalt het chipsverbruik wel. In 2002 aten de Britten nog 306.000 ton van de krokante snack, dit jaar zal dat nog maar 268.000 ton zijn.

Het gaat wel enkel om de echte aardappelchips, die gemaakt worden van sneetjes aardappel. Snacks als de Pringles van consumentengoederenreus Procter & Gamble zijn bijvoorbeeld gemaakt op basis van aardappelpulp en zijn geen 'echte' chips. Het Amerikaanse Lays, een merk van de frisdranken- en eetwarengroep Pepsico, is in ons land nog altijd marktleider met ongeveer 50 procent.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek